Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. september 2007

J nr.             004-U18-219

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål 371 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 371 :

 

"Vil ministeren redegøre for, hvorledes etableringen af det nye havnespor på Århus H vil påvirke kapaciteten for Grenåbanen og en kommende letbane"

 

Svar:

 

Det nye havnespor etableres for at forbedre kørselsmulighederne imellem Århus H og Østhavnen. Trafikken på Grenåbanen er forudsat uændret (2 tog pr. time hver vej) og kørslen til og fra Østhavnen forventes at være maksimalt 1 godstog pr. time. Anlæggelse af det nye havnespor har således ingen forventede konsekvenser for kapaciteten på Grenåbanen.

Hvilke konsekvenser det nye havnespor vil have på en evt. kommende letbane er uvist, idet konkrete løsningsmuligheder for en evt. letbane fortsat undersøges.

 

Under etablering af hhv. godssporet og en evt. letbane, vil der være tidspunkter hvor arbejdet vil berøre den daglige kørsel – f.eks. med nedsat hastighed eller at spor spærres for kørsel i kortere eller længere tid.

 

Med venlig hilsen

 

Jakob Axel Nielsen