|
|
|
Fagligt Fælles Forbund Kampmannsgade 4 DK-1790 København V
Att: Bent Moos |
Dato            20. september 2007 J. nr.          376-000032  Â
|
|
Kære Bent Moos
Tak for dit brev af 22. august 2007 til tidligere transport- og energiminister Flemming Hansen, som jeg hermed skal besvare.
Indledningsvis vil jeg gerne sige, at jeg er glad for, at 3F synes, at det er positivt, at salgsgrundlaget indeholder visse garantier vedrørende den fremtidige beskæftigelse, og at disse rækker længere end normalt i lignende situationer.
Jeg kan således oplyse, at hensynet til Scandlines’ medarbejdere har spillet en vigtig rolle i salgsprocessen, ikke mindst fordi Scandlines er et selskab med mange såvel danske som tyske medarbejdere. Jeg er derfor glad for, at håndteringen af hensynet til medarbejderne er blevet godt modtaget hos 3F.
Når dette er sagt, vil jeg gerne vende tilbage til dine spørgsmål:
Spørgsmål 1
"Er det korrekt, at ved udløbet af 2010
har de nye ejere ingen forpligtelser i forhold til den fremtidige flagpolitik i
rederiet?"
Svar:
Det fremgår af salgsaftalen, at Scandlines indtil 31. december 2010 er forpligtet til at fortsætte den eksisterende flagpolitik, og dermed den eksisterende ramme for de kollektive overenskomster, som Scandlines har været part i hidtil. Scandlines er ifølge salgsaftalen således ikke forpligtet i relation til rederiets fremtidige flagpolitik efter 31. december 2010.
Spørgsmål 2
"Kan de nye ejere i perioden frem til
udløbet af 2010 frasælge større eller mindre dele af rederiet"?
Svar:
Køberen garanterer via salgsaftalen blandt andet, at
køberen – bortset fra hvad der måtte følge af selskabets almindelige drift –
ikke erhverver Scandlines med henblik på videresalg eller opsplitning, og at
køberen ikke har nogen nuværende intention om at videresælge selskabet eller
dele heraf inden for en nærmere angiven periode efter afslutning af salget.
Salgsaftalen indeholder således bl.a. en bestemmelse om, at Scandlines ikke kan videresælges indenfor en periode på 36 måneder efter salgets gennemførelse.
Der gælder dog enkelte undtagelser hertil. Der er således bl.a. mulighed for - med samtykke fra de tidligere ejere - at gennemføre et salg i perioden efter 18 måneder og før udløbet af de 36 måneder. Ligeledes kan konsortiet vælge at børsnotere rederiet efter en periode på 18 måneder efter salgets gennemførelse.
Spørgsmål 3
"Hvis svaret er ja på spørgsmål 2, skal vi spørge, om de nye ejere er forpligtet til at sikre, at garantien mod afskedigelser og garantien for opretholdelsen af flagpolitikken også er gældende hos nye købere i perioden frem til udløbet af 2010"?
Svar:
Som nævnt under besvarelsen af spørgsmål 3 er hovedreglen, at Scandlines ikke kan videresælges indenfor en periode på 36 måneder efter salgets gennemførelse. Der gælder dog enkelte undtagelser hertil.
I et salg, der er omfattet af en af disse undtagelser, er de nye ejere ikke direkte i medfør af salgsaftalen forpligtet til at sikre, at garantien mod afskedigelser og garantien for opretholdelsen af flagpolitikken også er gældende hos nye købere i perioden frem til udløbet af 2010.
Dette vil i princippet afhænge af de konkrete omstændigheder, herunder hvorledes et eventuelt salg gennemføres. Hvis gennemførelsen foretages som et salg af aktier, sker der ikke en ændring i arbejdsgiverens identitet i forhold til medarbejderne, og salget påvirker derfor som udgangspunkt ikke medarbejdernes ansættelsesforhold.
Hvis salget gennemføres som et salg af aktiver, skal der skelnes mellem, om der er tale om en medarbejdergruppe, der er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven eller ej.
Hvis salget berører en medarbejdergruppe, som er omfattet af virksomhedsoverdragelseslovens anvendelsesområde (medarbejdere på land), og salget kan anses for en virksomhedsoverdragelse i lovens forstand, vil medarbejderne være beskyttet af beskæftigelsesgarantien, idet medarbejderne i medfør af virksomhedsoverdragelseslovens § 2 overgår til erhververen af den del, som sælges på eksisterende vilkår, herunder beskæftigelsesgarantien.
For medarbejdere, som ikke er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven (medarbejdere ansat på søgående skibe, jf. lovens § 1, stk. 4), må et salg anses for at være i strid med beskæftigelsesgarantien, hvis salget medfører ændringer i ansættelsesforholdet, som er væsentlige, og som medarbejderen dermed ikke er forpligtet til umiddelbart at tåle.
Spørgsmål 4
"Hvad er konsekvenserne, hvis de nye ejere opsiger ansatte i perioden frem mod udløbet af 2010 i strid med de afgivne garantier"?
Svar:
Bestemmelsen om beskyttelse mod afskedigelse begrundet i virksomhedens forhold pålægger køberen at sørge for, at beskyttelsen inkorporeres i de kollektive aftaler, der indgås mellem Scandlines og de forskellige fagforbund i Danmark og Tyskland.
Ved den således forudsatte inkorporering vil beskyttelsen blive en del af medarbejderens aftalegrundlag med Scandlines, og medarbejderen eller fagforbundene har dermed mulighed for at rette et krav direkte mod Scandlines, såfremt Scandlines måtte vælge at foretage en afskedigelse af den pågældende medarbejder begrundet i virksomhedens forhold.
Spørgsmål 5
"Svaret til Ole Sohn kan læses sådan, at svaret på spørgsmål 4 er, at det skal forhandles med de nye ejere. Hvis dette er korrekt, skal vi spørge, hvad er konsekvensen i givet tilfælde rent juridisk for den enkelte, hvis der ikke opnås enighed med de nye ejere om en juridisk sikring af tryghedsaftalen"?
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 4, pålægger salgsaftalen køberen at sørge for, at beskyttelsen mod afskedigelse begrundet i virksomhedens forhold inkorporeres i de kollektive aftaler, der indgås mellem Scandlines og de forskellige fagforbund i Danmark og Tyskland. Indtil denne inkorporering er sket, er køberen forpligtet til at stille medarbejderne, som om beskyttelsen var inkorporeret. De grundlæggende rettigheder i henhold til beskyttelsen mod afskedigelse begrundet i virksomhedens forhold er således ikke noget medarbejderne nødvendigvis skal forhandle før ved udgangen af 2010.
Spørgsmål 6
"Det fremgår af svaret til Ole Sohn, at de nye ejere frem til udløbet af 2010 skal fortsætte den eksisterende flagpolitik. Hvad er den bestående flagpolitik"?
Svar:
Det fremgår af den aktionæroverenskomst mellem Trafikministeriet (nu Transport-
og Energiministeriet) og Deutsche Bahn AG, som blev indgået ved etableringen af
Scandlines AG i 1998, at selskabet (Scandlines AG) agter at fortsætte den
normale politik med at benytte de to landes (Danmark og Tyskland) flag.
Jakob Axel Nielsen