|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. september 2007 J. nr.          004-U18-214  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 364 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang de, der beskæftiges ved byggeriet af en fast forbindelse over Femern Bælt, vil være hjemmehørende pÃ¥ Lolland-Falster, i regionen eller om der i vid udstrækning vil være tale om arbejdsÂkraft, der hentes udefra. Der henvises i den forbindelse til, at ved anlæg af Storebæltsforbindelsen gik ca. 60 pct. af den udbetalte lønsum til udenlandsk arbejdskraft."
Etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt vil skabe beskæftigelse i den 6½-7 års periode, hvor anlægsarbejdet står på. Arbejdspladserne vil være af midlertidig karakter, da de oprettes som et direkte resultat af etableringen af kyst til kyst-forbindelsen og udbygningen af landanlæggene i de to lande.
Udover denne direkte beskæftigelse vil der også blive skabt en lang række arbejdspladser som følge af de indirekte virkninger af efterspørgsel efter serviceopgaver, efterspørgsel efter leverancer fra underleverandører osv. i alt 44.000–66.000 mandår. Der vil være positive beskæftigelsesmæssige effekter. Det gælder såvel i anlægsfasen (forventeligt fra 2012), hvor beregninger har vist, at den direkte og indirekte beskæftigelsesvirkning i byggeperioden forventes at være gennemsnitligt 7.000–10.000 personer om året, som efter åbning i relation til blandt andet turisme og detailhandel. Det vil ikke mindst have betydning for regionerne i umiddelbar nærhed af Femern Bælt-forbindelsen.
Anlægsarbejdet i relation til den faste forbindelse over Femern Bælt vil skulle udbydes i EU-licitation. Det er derfor ikke muligt at forudsige, hvem der får de forskellige opgaver i forbindelse med anlægsarbejdet. Det er derfor heller ikke muligt at sige noget om nationaliteten af den arbejdskraft, der vil blive anvendt.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen