Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. oktober 2007

J nr.  004-U18-224

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 362 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 362

 

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt anlæg af Langelands-broen gav anledning til en opblomstring af erhvervslivet på Langeland, eller hvorvidt der skete en fraflytning af virksomheder.”

 

Svar:

 

En velfungerende infrastruktur er en afgørende grundbetingelse for udviklingen af vort samfund. Hvis den enkelte borger skal kunne komme til og fra arbejde og erhvervslivets konkurrenceevne skal understøttes, kræver det velfungerende vej- og broforbindelser.

 

Udbygninger af det overordnede vejnet har betydet en markant forøgelse af mobiliteten i vort samfund. Samtidig er der en tendens til at mange erhvervsvirksomheder søger i retning af den overordnede infrastruktur. Erhvervsbyggeriet inden for en afstand af 300 m fra motorvejsnettet er således steget markant de seneste 20 år.

 

I et notat fra Transportrådet: ”Regionaløkonomiske konsekvenser af ny infrastruktur” fra september 1993 er følgende anført vedrørende effekterne af Langelandsbroen:

 

”En analyse fra 1976 behandler effekterne af Langelandsbroen og konkluderer, at afvandringen formentlig ville have været større, hvis broen ikke var bygget. Blandt de ”gamle” virksomheder på Langeland havde størsteparten ikke nogen opfattelse af nye fordele som følge af broen. Et par stykker nævner ulemper, og enkelte andre havde en meget positiv opfattelse af broens virkninger.

 


De nytilflyttede virksomheder ville derimod ikke have valgt en lokalisering på Langeland, hvis ikke broen var bygget. Broforbindelsen kan formentlig tilskrives æren for, at der er et relativt stort antal nytilflyttede virksomheder.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen