|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato           24. oktober 2007 J nr.  004-U18-224  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 361 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt anlæg af Sallingsundbroen gav anledning til en opblomstring af erhvervslivet pÃ¥ Mors, Salling og i Thy, eller hvorvidt der skete en fraflytning af virksomheder.â€
En velfungerende infrastruktur er en afgørende grundbetingelse for udviklingen af vort samfund. Hvis den enkelte borger skal kunne komme til og fra arbejde og erhvervslivets konkurrenceevne skal understøttes, kræver det velfungerende vej- og broforbindelser.
Udbygninger af det overordnede vejnet har betydet en markant forøgelse af mobiliteten i vort samfund. Samtidig er der en tendens til at mange erhvervsvirksomheder søger i retning af den overordnede infrastruktur. Erhvervsbyggeriet inden for en afstand af 300 m fra motorvejsnettet er således steget markant de seneste 20 år.
Vejdirektoratet gennemførte i 1989 en undersøgelse af de erhvervs- og udviklingsmæssige effekter af Sallingsundbroens åbning i 1978 og ombygningen af rute 26.
Den mest markante effekt var, at beskæftigelsesudviklingen i Salling/Mors området var meget positiv set i forhold til såvel amts- som landsgennemsnit. Inden for fremstillingserhvervene steg antallet af arbejdspladser i området i perioden 1980-84 med 22 pct. mod 10 pct. for amtskommunen som helhed.
Det har ikke været muligt at fremskaffe oplysninger fra Danmarks Statistik, der kan belyse om der er sket en til- eller fraflytning af virksomheder på Mors, Salling og Thy før og efter anlæg af Sallingsundbroen i 1978.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen