|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato           24. oktober 2007 J nr.             004-U18-224  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 360 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt anlæg af Farø-broen gav anledning til en opblomstring af erhvervslivet pÃ¥ Lolland-Falster, eller hvorvidt der skete en fraflytning af virksomheder.â€
En velfungerende infrastruktur er en afgørende grundbetingelse for udviklingen af vort samfund. Hvis den enkelte borger skal kunne komme til og fra arbejde, og erhvervslivets konkurrenceevne skal understøttes, kræver det velfungerende vej- og broforbindelser.
Udbygninger af det overordnede vejnet har betydet en markant forøgelse af mobiliteten i vort samfund. Mange erhvervsvirksomheder søger i retning af den overordnede infrastruktur. Erhvervsbyggeriet inden for en afstand af 300 m fra motorvejsnettet er således steget markant de seneste 20 år. Samtidig er det vigtigt at bemærke, at infrastrukturen alene ikke skaber de fulde dynamiske og strategiske regionale effekter.
For så vidt angår specifikke oplysninger om Farøbroerne kan jeg oplyse, at der ifølge oplysninger fra Danmarks Statistik er sket en mindre stigning i antallet af virksomheder i Storstrøms Amt fra perioden før åbning af Farøbroerne til efter åbningen.
 I 1987 blev 26 virksomheder i Storstrøms Amt interviewet af Vejdirektoratet om Farøforbindelsens betydning. Tidligere var den eneste vejforbindelse til Falster og Lolland via Storstrømsbroen. Kapacitetsproblemer på broen betød ofte regularitetsproblemer og deraf følgende vanskeligheder med planlægning og afvikling af transporter.
De fleste af de 26 virksomheder havde oplevet en forbedret transportplanlægning. Forbedringerne var opnået ved en reduktion af reservetidsforbruget til trafikale problemer. Ved planlægningen af transporter over Storstrømmen behøvede virksomhederne ikke længere at tage hensyn til, at der kunne opstå tilfældige kødannelser.
Broen havde stor betydning for enkelte virksomheder, da deres lokalisering var blevet forbedret, via adgangen til et større opland.
Endvidere bemærkes, at der eksempelvis i forbindelse med undersøgelsen af Femern Bælt-forbindelsen af konsulentfirmaet Copenhagen Economics ApS er foretaget en række vurderinger, som viser, at der vil være dynamiske og strategiske regionale effekter af forbindelsen.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen