Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             28. september 2007

J. nr.           004-U18-214

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 359 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  359:

 

"Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang en fast forbindelse over Femern Bælt vil forøge arbejdsløsheden i tyske færgehavne, især Kiel, Lübeck-Travemünde, Rostock og på Rügen."

Svar:

 

Der forventes en betydelig vækst i den internationale godstrafik i de kommende år. Det gælder ikke mindst i Østersøregionen. De tyske Østersøhavne forventes derfor at få en betydelig vækst i aktivitetsniveauet i de kommende år.

 

Ifølge trafikprognosen ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Final Report’ og ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Reference Cases, Supplement to Final Report of April 2003’, der er udarbejdet af Fehmarnbelt Traffic Consortium og offentliggjort i 2003, forventes godt 15 mio. tons gods at blive transporteret via Femern Bælt-forbindelsen ved åbning i 2015. Godsmængden transporteret med jernbane forventes at udgøre knap 8 mio. tons, mens godsmængden transporteret med lastbiler forventes at udgøre godt 7 mio. tons.

 

Femern Bælt-forbindelsen forventes ifølge trafikprognosen at medføre en umiddelbar vækst i godsmængden mellem Østdanmark og Tyskland på godt 1,3 mio. tons, fordelt med knap 0,8 mio. tons gods transporteret med jernbane og godt 0,5 mio. tons gods transporteret med lastbiler.

 

Uden en fast forbindelse over Femern Bælt forventes den samlede godsomsætning i de fire tyske Østersøhavne Kiel, Lübeck-Travemünde, Rostock og Sass­nitz at stige fra knap 42 mio. tons i 2005 til knap 62 mio. tons i 2015.

 

Ifølge trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen forventes etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt at medføre, at godsmængden transporteret med færger via de fire tyske Østersøhavne vil være godt 1 mio. tons mindre end i en situation uden en fast forbindelse. Da Femern Bælt-forbindelsen forventes at medføre en umiddelbar vækst i godsmængden mellem Østdanmark og Tyskland på godt 1,3 mio. tons, kan der med andre ord forventes en nyskabt godstrafik på omkring 0,3 mio. tons i åbningsåret.

Den forventede nedgang i godsmængden i de fire tyske Østersøhavne svarer til knap 2 pct. af de fire tyske Østersøhavnes forventede samlede godsmængde i 2015.

 

Den forventede vækst i den internationale godstrafik i de kommende år forventes derfor at være så stor for godsomsætningen i de fire tyske Østersøhavne, at den klart overstiger en eventuel effekt af Femern Bælt-forbindelsen.

 

Der vil blive brug for alle korridorer og alle transportmåder til at klare den forventede vækst i godsmængden i de kommende år. Femern Bælt-forbindelsen skal tage sin del af trafikken.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen