|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. september 2007 J. nr.          004-U18-214  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 358 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke positive effekter en fast forbindelse over Femern Bælt vil kunne give lokalsamfundene på Femern, hvor der er begrundet frygt for, at broen vil fjerne en stor del af de arbejdspladser, der i dag lever af turisterne. Spørgsmålet tager afsæt i førnævnte notat af 29. juni: ’Gevinster ved en fast forbindelse over Femern Bælt’, samt et notat udarbejdet for Kreis Ostholstein og Erhvervsministeriet i Schleswig-Holstein om den effekt en fast forbindelse vil have på den lokale beskæftigelse. I notatet hedder det blandt andet, at Fehmarn og Grossenbrode vil blive ramt hårdest af en fast forbindelse over Femern Bælt."
Ifølge den fælles dansk-tyske rapport ’Economy-wide benefits – Dynamic and Strategic Effects of a Fehmarn Belt Fixed Link’, der er udarbejdet af det danske konsulentfirma Copenhagen Economics ApS og det schweiziske konsulentfirma Prognos AG og udgivet i juni 2004, kan de forholdsmæssigt største andele af de dynamiske og strategiske effekter af Femern Bælt-forbindelsen forventes at tilfalde regionerne beliggende i umiddelbar nærhed af Femern Bælt-forbindelsen. På den danske side vil det sige Lolland-Falster og på den tyske side regionen omkring Kiel og Lübeck. Disse regioner kan forventes at få omkring 4 gange højere andele af de dynamiske og strategiske effekter af Femern Bælt-forbindelsen end deres andele af det danske hhv. det tyske bruttonationalprodukt umiddelbart ville begrunde.
Femern Bælt-forbindelsen forventes at få positive beskæftigelsesmæssige effekter. Det gælder såvel i anlægsfasen – med en direkte og indirekte beskæftigelse på gennemsnitligt 7.000–10.000 personer om året – som efter åbning i relation til blandt andet turisme og detailhandel. Det vil ikke mindst have betydning for regionerne i umiddelbar nærhed af Femern Bælt-forbindelsen.
Det fremgår af den fælles dansk-tyske rapport ’Regional Effects of a Fixed Fehmarn Belt Link’, der er udarbejdet af Copenhagen Economics ApS og Prognos AG og udgivet i februar 2006, at den faste forbindelse over Femern Bælt vil medføre en række muligheder og udfordringer for de to regioner, der ligger i umiddelbar nærhed af forbindelsen, dvs. Lolland-Falster på den danske side og Kreis Ostholstein på den tyske side. Øen Fehmarn er beliggende i Kreis Ostholstein.
Det fremgår af analysen, at hvis de to regioner formår at udnytte de muligheder, som Femern Bælt-forbindelsen forventes at give, vil den faste forbindelse kunne medvirke til vækst og udvikling i de to regioner.
Ifølge analysen vil den faste forbindelse reducere de samlede omkostninger til transport mellem Tyskland og Danmark. Det forventes at ville forbedre eksportmulighederne for blandt andet industrivirksomhederne i de to regioner.
Turisterhvervet kan ifølge analysen forventes at opnå gevinster ved etablering af Femern Bælt-forbindelsen. De regionale turistorganisationer forventer således en vækst på op til 20 pct. inden for turisterhvervet som følge af den faste forbindelse.
Femern Bælt-forbindelsen vil muliggøre et tættere samarbejde mellem virksomheder og forskningsinstitutioner pÃ¥ tværs af bæltet. Det gælder eksempelvis mellem fødevareindustrien pÃ¥ den danske side og forskningsinstitutioner pÃ¥ den tyske side. Inden for miljøomrÃ¥det samt medico- og sundhedsÂsektoren findes ogsÃ¥ muligheder for gensidig udnyttelse af viden og ekspertiser.
Desuden viser analysen, at den faste forbindelse vil skabe gode udviklingsmuligheder inden for bygge- og anlægssektoren, som med den rette indsats vil kunne få et løft i forbindelse med byggeriet af forbindelsen, samt inden for sundhedsområdet, hvor de to regioner vil kunne supplere hinanden.
Analysen anbefaler, at Storstrøms Amt og Kreis Ostholstein styrker samarbejdet og udvikler en fælles strategi for at skabe bedre rammebetingelser for virksomhederne i de to regioner.
Jakob Axel Nielsen