|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. september 2007 J. nr.          004-U18-214  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 357 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange biler (person- og lastbiler) der må køre over den faste Femern Bælt-forbindelse, førend CO2-gevinsten ved bortfaldet af færgetrafikken er spist op. Der henvises i den forbindelse til førnævnte notat af 29. juni 2007 fra Transport- og Energiministeriet: ’Gevinster ved en fast forbindelse over Femern Bælt’."
Ifølge rapporten ’Fixed Link across the Fehmarnbelt – Effect on Emissions to Air’, der er udarbejdet af COWI og Danmarks Miljøundersøgelser og offentliggjort i marts 2005, forventes den faste forbindelse over Femern Bælt at resultere i en reduktion i udledningen af CO2 på 220.000 tons årligt i 2040 i forhold til fortsat færgefart, svarende til den nuværende årlige udledning af CO2 fra 20.000 personers energiforbrug.
Det vigtigste bidrag til den reducerede udledning af CO2 hidrører fra ophøret af færgefart mellem Rødby og Puttgarden.
Beregningen er baseret på trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen og en gennemsnitlig vækst i trafikken efter forbindelsens åbning på 1,7 pct. om året frem til 2040. Det indebærer en gennemsnitlig daglig trafik via Femern Bælt-forbindelsen på knap 14.000 køretøjer i 2040. I 2006 overførtes i gennemsnit knap 6.000 køretøjer på færgeoverfarten Rødby–Puttgarden.
Det fremgår endvidere af rapporten ’Fixed Link across the Fehmarnbelt – Effect on Emissions to Air’, at hvis den gennemsnitlige vækst i vejtrafikken via Femern Bælt-forbindelsen er 2,7 pct. om året fra forbindelsens åbning til 2040, forventes Femern Bælt-forbindelsen at medføre en årlig reduktion i udledningen af CO2 på 264.000 tons i 2040 i forhold til fortsat færgefart.
Jakob Axel Nielsen