|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. september 2007 J. nr.          004-U18-214  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 356 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange af de bilister, som i dag kører over Storebæltsforbindelsen, der forventes at ville benytte den faste Femern Bælt-forbindelse, når denne er færdig. Der henvises i den forbindelse til notat af 29. juni 2007 fra Transport- og Energiministeriet: ’Gevinster ved en fast forbindelse over Femern Bælt’, hvor det slås fast, at der vil ske en trafikomlægning fra Storebæltsforbindelsen til Femern Bælt-forbindelsen."
Det fremgår af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Final Report’, at hovedparten af vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen er indenlandsk trafik, og at omkring 3 pct. af vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var trafik til/fra Tyskland.
Det fremgår endvidere af trafikprognosen, at 1,3 pct. af personbilstrafikken og 2,5 pct. af lastbiltrafikken på Storebæltsforbindelsen i 1998/1999 var trafik, der var overflyttet fra færgeoverfarten Rødby–Puttgarden efter åbning af Storebæltsforbindelsen. Det svarede til gennemsnitligt knap 300 køretøjer pr. døgn.
Fra 1999 til 2006 steg trafikken på Storebæltsforbindelsen med knap 50 pct. Det faktiske antal bilister, der i dag benytter Storebæltsforbindelsen, og som forventes at ville benytte den ca. 150 km kortere rute via Femern Bælt, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, forventes derfor at være større end i 1998/1999.
Jakob Axel Nielsen