|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. september 2007 J. nr.          004-U18-215  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 354 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt de geologiske forhold mellem Helsingør og Helsingborg er af en sådan beskaffenhed, at det vil være muligt og forsvarligt at anlægge en fast forbindelse, det være sig bro eller tunnel, mellem de to byer, eller på andre lokaliteter i den nordlige del af Øresund."
I juni/juli 1984 blev der nedsat et dansk og et svensk embedsmandsudvalg med den opgave i samarbejde at udarbejde forslag til regeringsoverenskomst om dels en fast forbindelse mellem København og Malmø, dels en jernbanetunnel mellem Helsingør og Helsingborg.
Resultatet af arbejdet var rapporten ’Øresundsforbindelser’, der blev offentliggjort i juli 1985. Det fremgår af rapporten, at der mellem Helsingør og Helsingborg alene er undersøgt en enkeltsporet jernbanetunnel for person- og godstrafik. Denne løsning blev anset for teknisk mulig. Ifølge rapporten forelå der ikke miljømæssige forhold, der kunne stille sig hindrende i vejen for en principbeslutning om etablering af en HH-jernbanetunnel i en linjeføring, der havde landtilslutning i Helsingør by mellem Kronborg og Nordhavnen og tilslutning til Kystbanen i sydenden af Helsingør Station.
Det fremgÃ¥r af rapporten ’Faste Øresundsforbindelser’ udarbejdet af det danske og det svenske Øresundsudvalg og offentliggjort i juli 1987, at â€I modsætning til KM (København–Malmø, red.) er det tvivlsomt, om det er teknisk muligt at udføre en boret tunnel i HH. Ã…rsagen er de geologiske forhold, idet der midt i omrÃ¥det ligger en forkastningszone, som medfører, at en boret tunnel vil være urimelig dyr sammenlignet med en sænketunnel. Der er derfor ikke grundlag for at arbejde videre med et sÃ¥dant alternativ.â€
Det fremgÃ¥r af rapporten ’Faste Øresundsforbindelser – Tekniske undersøgelser 1987’ udarbejdet af DSB, Vejdirektoratet, de svenske jernbaner samt det svenske Vägverket, at â€omfattende geotekniske undersøgelser er blevet udført i HH-omrÃ¥det i forbindelse med betænkninger af 1967 og 1978. De ugunstige bundforhold bidrager til, at anlægsudgiften for en boret tunnel vil blive sÃ¥ høj, at denne metode mÃ¥ betegnes som urealistisk, uanset hvilken linieføring der vælgesâ€.
På grundlag af de tekniske, miljømæssige og økonomiske undersøgelser indgik den danske og den svenske regering den 23. marts 1991 en aftale om at etablere en fast forbindelse over Øresund mellem København og Malmø.
Siden den dansk-svenske regeringsaftale fra 1991 har staten ikke gennemført undersøgelser af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Jakob Axel Nielsen