|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. september 2007 J. nr.          004-u18-210  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. august stillet mig følgende spørgsmål 344-351 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes oplyse, hvilke beløb Transport- og Energiministeriet har udbetalt i honorarer til konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv. i forbindelse med udbuddet af Øresundstrafikken. â€
Jf. min forgængers svar på Trafikudvalgets spørgsmål 297, kan det oplyses, at de direkte udgifter til konsulent-og revisorbistand i Transport- og Energiministeriets departement i forbindelse med udbuddet af Øresundstrafikken har andraget i alt 130.000 kr.
â€Ministeren bedes oplyse, hvilke beløb Trafikstyrelsen har udbetalt i honorarer til konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv. i forbindelse med udbuddet af Øresundstrafikken.â€
Trafikstyrelsen oplyser – jf. svaret på Trafikudvalgets spørgsmål 298 - at have anvendt 14 mio. kr. til ekstern rådgivning og bistand. Beløbet dækker perioden fra starten på forberedelserne af udbuddet i 2003 og indtil afgørelsen d. 27. juni 2007. Omkostningerne for advokatbistand til klagesager m.m. efter denne dato er ikke indregnet.
â€Ministeren bedes oplyse, hvilke beløb DSB har udbetalt i honorarer til konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv. i forbindelse med udbuddet af Øresundstrafikken.â€
Som oplyst i svaret på Trafikudvalgets spørgsmål 299 har DSB i forbindelse med udbuddet af Øresundstrafikken besvaret henvendelser fra Trafikstyrelsen, gennemført registreringer og udarbejdet udkast til lejekontrakter, været behjælpelig med besigtigelser af værksteder og stationer samt afholdt omkostninger i forbindelse med inddragelse af advokater og revisorer mm.
DSB skønner, at der samlet set i den mere end 2 år lange periode har været et ressourceforbrug på 8-12 mandeår, og at omkostningerne – herunder lønudgiften – har andraget en størrelsesorden på 7-10 mio. kr.
For en ordens skyld skal jeg bemærke, at tallene ikke omfatter udgifterne afholdt i Øresundstog ApS, Kystbanen A/S og Øresundstrafiken AB inden for rammerne af det forretningsmæssige samarbejde mellem DSB og First.
Udgifterne til konsulentbistand i forbindelse med etablering af en ny selskabskonstruktion i forbindelse med Cityringsprojektet afholdes i første omgang af ejerne af de to nye selskaber i forhold til de respektive ejerandele i de nye selskaber, jf. akt 164 af 1. juni. Der er alene tale om et udlæg, idet det er aftalt mellem parterne, at udgifterne afholdes af de nye selskaber i forbindelse med etablering af selskabernes åbningsbalancer.
Udgifterne til konsulentbistand er primo september 2007 ca. 3,2 mio. kr., hvoraf Transport- og Energiministeriets andel er ca. 1,4 mio. kr. Beløbene vil blive større, da ikke alle konsulentydelser er afregnet endnu.Â
"Ministeren bedes oplyse, hvilke beløb Ørestadsselskabet har udbetalt i honorarer til konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv. i forbindelse med Cityringprojektet."
Ørestadsselskabet har oplyst, at selskabet ved udgangen af juni 2007 har udbetalt ca. 10,2 mio. kr. (løbende priser ekskl. moms) til konsulentydelser i relation til udredningsarbejdet vedrørende Cityringen, jf. akt 57 af 10. april 2002.
Ørestadsselskabet har endvidere oplyst, at selskabet ved udgangen af juni 2007 har udbetalt ca. 7,5 mio. kr. (løbende priser ekskl. moms) i relation til de forberedende arbejder i forbindelse med projektering og anlæg af Cityringen, jf. akt 165 af 1. juni 2006. Der er alene tale om et udlæg for Ørestadsselskabet I/S, idet det er aftalt mellem ejerne, at udgiften skal afholdes af Metroselskabet I/S i forbindelse med etablering af selskabets åbningsbalance.
"åØåMinisteren bedes oplyse, hvorvidt der er sket en stigning - respektiv et fald - i ministeriets brug af konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv., siden regeringen tiltrådte i november 2001. "
Departementets brug af konsulenter, revisorer mv. er faldet fra 2001 til 2006 med ca. 1,6 mio. kr. Der har dog været store udsving i departementets forbrug af disse tjenester og ydelser siden 2001, jf. tabel 1.
Det årlige forbrug af konsulentydelser dækker køb af IT-, EDB- og øvrige konsulenter, samt køb af rådgivende ingeniører, arkitekter og revisorer i departementet.
Tabel 1. Oversigt over det årlige forbrug af konsulentydelser mv. fra 2001-20061
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
I alt |
30.058.094 |
19.433.665 |
34.715.487 |
21.941.246 |
19.026.616 |
28.453.976 |
1. Â Forbruget er opgjort eksklusiv udgifter til kammeradvokaten.
Udsvingene hænger sammen med, at der særligt for årene 2001, 2003 og 2006 er afsat ekstraordinære midler på finansloven til håndteringen af specifikke opgaver på ministeriets område.
I 2001 blev der afsat midler til en interessetilkendegivelsesrunde vedrørende Femern Bælt og oprettelse af trafikkøberfunktion. I 2003 blev der igen afsat midler vedrørende Femern Bælt samt en pulje til koncernrelaterede opgaver. Endelig blev der i 2006 sat betydelige midler af til håndteringen af salget af Scandlines.
De specifikke opgaver, der er indarbejdet på finansloven, kan forklare det ekstraordinært høje forbrug af konsulentydelser mv. i ovennævnte år.
Der er således ikke nogen entydighed i udviklingen siden 2001 for så vidt angår departementets brug af konsulenter, revisorer mv. Sammenlignet med 2001 har der i de seneste tre år dog været et mindre forbrug af disse ydelser.
â€Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der er sket en stigning – respektiv et fald – i DSB’s brug af konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv. , regeringen tiltrÃ¥dte i november 2001.â€
Jeg har indhentet følgende oplysninger vedrørende DSB’s omkostninger (ekskl. moms) til konsulentydelser på driftsregnskabet for perioden 2000 – 2006, som fremgår af nedenstående tabel:
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Konsulentydelser (mio. kr.) |
319 |
201 |
178 |
232 |
281 |
214 |
Bemærk: Tallet for 2001 inkluderer DSB S-togs og DSB Gods interne køb af konsulentydelser fra moderselskaber
Opgørelsesmetoden er ændret fra 2001 til 2002 således at der fra 2002 ses bort fra køb af konsulentydelser fra andre dele af DSB koncernen. Det vurderes således at beløbene for 2001 og 2002 af tekniske grunde ligger 30-50 mio. kr. over beløbene i de efterfølgende år. Konsulentydelser omfatter bl.a. managementkonsulenter, tekniske konsulenter herunder IT konsulenter, håndværksmæssige ydelser, advokater og revisorer.
â€Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der er sket en stigning – respektiv et fald – i Banedanmarks brug af konsulenter, revisionsfirmaer, takseringsbureauer mv., siden regeringen tiltrÃ¥dte i november 2001.â€
Banedanmark har oplyst, at virksomhedens udgifter til konsulenter (inklusive revisionsfirmaer) har holdt et nogenlunde stabilt niveau siden 2001. Banedanmarks årlige udgifter hertil fremgår af nedenstående tabel.
Tabel 1: Banedanmarks udgifter til konsulenter.
Ã…r/mio. kr. |
Driftskonsulenter |
Anlægskonsulenter |
Total |
2001 |
69,2 |
117,0 |
186,.2 |
2002 |
48,1 |
126,3 |
174,4 |
2003 |
45,7 |
132,5 |
178,2 |
2004 |
46, 4 |
131,9 |
178,3 |
2005 |
56, 1 |
147,3 |
203,4 |
2006 |
55,0 |
127,8 |
182,8 |
2007 (januar – august) |
46,0 |
67,7 |
113,7 |
Banedanmark skelner mellem udgifter til konsulenter/anden rådgivning i forbindelse med henholdsvis den almene drift (driftskonsulenter) og i forbindelse med anlægsprojekter (anlægskonsulenter).
Banedanmarks udgifter til driftskonsulenter var i 2006 pÃ¥ et lavere niveau end i Ã¥r 2001. Banedanmark har blandt andet benyttet driftskonsulenter i forbindelse med udviklingen af Asset Management Systemet, udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget for trafikaftalen fra 2006, strategiprojektet â€Styr pÃ¥ Banen†samt Signalprojektet. Disse projekter har været medvirkende Ã¥rsag til, at Banedanmarks udgifter til driftskonsulenter steg i 2005 og 2006 sammenlignet med de foregÃ¥ende Ã¥r.
Banedanmarks udgifter til anlægskonsulenter er steget siden 2001. Den procentvise stigning i Banedanmarks udgifter til anlægskonsulenter fra 2001 til 2006 udgør ca. 9 %. Denne merudgift skal ses i lyset af det antal anlægs-, fornyelses- og vedligeholdelsesprojekter, som Banedanmark har udført i de pågældende år. Til eksempel kan det nævnes, at Banedanmark har anvendt anlægskonsulenter i forbindelse med LOKO-projektet, der vedrørte etablering af nye vendespor, Ringbaneprojektet samt Banedanmarks nye fjernstyringscentral for S-banen.
Jakob Axel Nielsen