Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             28. september 2007

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 342 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 342:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt hensynet til vognmandsbranchens effektivitet, har spillet og vil spille en større rolle, end hensynet til trafiksikkerheden i forbindelse med modulvogntog. Der henvises til notatet "Modulvogntog - foreløbig vurdering af vej- og trafiktekniske forhold" fra Vejdirektoratet, juli 2007, hvori det bl.a. anføres, at turen med halve modulvogntog (vil) reducere effektivitetsgevinsten… osv.”

 

Svar:

 

To modulvogntog kan erstatte tre traditionelle lastvogne, og jeg kan oplyse, at en række undersøgelser - og ikke mindst de konkrete erfaringer fra Sverige, Finland og Holland - viser, at der er en række samfundsøkonomiske og miljømæssige fordele forbundet med modulvogntog.

 

Det svenske Institut for Transport-forskning (TFK) offentliggjorde i 2002 en stor undersøgelse af konsekvenserne af modulvogntog, og konkluderede følgende:

 

 

Jeg mener således, at der er grundlag for at tro på, at dette bliver en stor gevinst og succes for erhvervet. Det synes jeg er overordentlig positivt.

 

Effekten af forsøget vil vise, hvorledes denne forventede effektivitet for branchen udvikler sig. Trafiksikkerheden ved anvendelsen af modulvogntog i stedet for almindelige lastvognstog vil også blive undersøgt i forbindelse med forsøget. Jeg henviser i den forbindelse til mine svar på spørgsmål 333, 334 og 340.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen