Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             28. september 2007

J nr.             109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 334, TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 334:

                                               

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der vil blive skabt større klarhed omkring modulvogntogenes bremseforhold, set i relation til veje og broers bæreevne. Der henvises til afsnit 2.3 i notatet "Modulvogntog - foreløbig vurdering af vej- og trafiktekniske forhold" fra Vejdirektoratet, juli 2007."

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser, at der i forbindelse med indførelsen af modulvogntog ikke ændres på det tilladelige akseltryk, og det er det faktiske akseltryk, der afgør hvor store påvirkninger, der kan overføres til underlaget. Således vil opbremsning med et modulvogntog pr. aksel ikke påvirke vejanlægget med større kræfter end andre lastvognstog med tilsvarende akseltryk.

 

Vejdirektoratet forventer på den baggrund ikke umiddelbart negative konsekvenser for vej- og broanlæg, men påvirkningen af disse anlæg vil indgå i evalueringen af forsøget.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen