Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             28. september 2007

J nr.             109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 332, TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 332:

                                               

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke problemer, der kan/vil opstå i forbindelse med modulvogntogenes mindre manøvredygtighed, lavere accelerationsevne og forlængede bremsetid."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der kan oplyse, at de tekniske krav til manøvredygtighed sammen med det vejnet, på hvilket modulvogntogsforsøget skal afvikles, netop er fastlagt og udvalgt, så det er muligt at anvende modulvogntogene uden at overtræde færdselsreglerne.

 

Accelerationsevnen for et vogntog har betydning for hvor længe et vogntog vil opholde sig i knudepunkter. Forsøget med modulvogntog vil blandt andet vise, om der bliver problemer med accelerationsevnen, men det er ikke forventningen, da nyere lastbiler generelt er meget højtydende.

 

Bremseevnen for modulvogntog vurderes ikke at ville afvige negativt i forhold til konventionelle vogntog, da der er stillet skærpede krav til deres bremsesystem.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen