Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             28. september 2007

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 330 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 330:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke foranstaltninger, der vil blive iværksat i en række havnebyer (f. eks. Helsingør, Århus, Kalundborg, København m.fl.) for at modvirke effekterne af kørsel med modulvogntog i snævre bymidter. Der henvises til, at forsøget med modulvogntog, foruden at omfatte en række havne, også inkluderer kørsel til og fra transportcentre, toldekspeditioner, tankstationer mv.; faciliteter, der kun kan nås, såfremt modulvogntogene kommer ud på det sekundære vejnet, hvor der f.eks. ikke er cykelstier og/eller faciliteter, der er indrettet til at varetage sikkerheden for de lette trafikanter.”

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser, at modulvogntogene vil færdes mellem forskellige typer af trafikale knudepunkter, hvortil der allerede i dag foregår transport med store køretøjer. Når modulvogntogene skal serviceres, f.eks. tanke benzin mv., skal det ske på havne, transportcentre eller på de særligt udpegede rastepladser langs motorvejene.

 

Modulvogntogene vil - som de eksisterende køretøjer - anvende overordnede indfaldsveje til byerne og kommer ikke ind i snævre bymidter. Det vil også gælde for de trafikale kundepunkter, der eventuelt kan komme med i forsøget, jævnfør rapporten: ”Modulvogntog, Forudsætninger og undersøgelsesbehov”, Vejdirektoratet, juni 2007.

 

På de veje, hvor modulvogntogene skal køre, vil der af fremkommeligheds- og trafiksikkerhedsmæssige hensyn blive foretaget de nødvendige ombygninger, således at modulvogntogene kan køre lovligt på den udlagte kørebane uden at tage øvrige færdselsarealer i brug (eksempelvis i rundkørsler og vejkryds). I øvrigt kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 327.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen