|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. september 2007 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. august 2007 stillet mig følgende spørgsmål 327 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 327:
â€Vil der, som det sker i Holland, blive stillet krav om, at modulvogntog ikke mÃ¥ køre pÃ¥ veje, der ikke er forsynet med separate cykelstier (ikke cykelstriber), fortove og andre faciliteter, der er anlagt af hensyn til de lette trafikanters sikkerhed?"
Svar:
Det primære vejnet, der ligger til grund for det vedtagne forsøg med anvendelse af modulvogntog, er motorvejsnettet, hvor der ikke forekommer lette/bløde trafikanter (eksempelvis cyklister/ knallerter m.v.). På kortere strækninger fra motorvejene og frem til trafikknudepunkterne, dvs. havne og transportcentre m.v. vil modulvogntogene – som de eksisterende køretøjer – anvende overordnede indfaldsveje og kommer ikke ind i snævre bymidter. Vejdirektoratet har oplyst, at der er cykelstier eller cykelbaner på langt den største del af disse adgangsveje.
Det er besluttet at medtage strækningen Holbæk – Kalundborg i forsøget med modulvogntog. Langt hovedparten af denne vejstrækning er udlagt som motortrafikvej, hvor der ikke forekommer cykel – og knallerttrafik. På den resterende del er der enten cykelsti eller cykelbane. Af hensyn til sikkerhed og tryghed for de bløde trafikanter på strækningen, er det besluttet, at der vil blive gennemført en trafiksikkerhedsrevision af hele strækningen. Erfaringer fra denne analyse vil blive anvendt i forbindelse med øvrige landevejsstrækninger.
Jakob Axel Nielsen