|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K. |
Dato             29. august 2007     J. nr.          004-u18-206
Christiansborg 1240 København K.  Â
|
|
Spørgsmål nr. 323:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. august 2007 fra RÃ¥det for Bæredygtig Trafik vedr. letbaner, jf. TRU alm. del – bilag 323.â€
Svar:
RÃ¥det for Bæredygtig Trafik har henvendt sig til Trafikudvalget i et Ã¥bent brev som udvalget modtog 9. august 2007, hvori der opfordres til at oprette letbanesystemer i en række danske byer og udbygning af banenettet. Endvidere henvises til bilag hvor det vises at letbanen efter bybanen er bedst til at transportere personer pr. time pr. kørespor af samme bredde. Det fremgÃ¥r ikke hvorvidt bybane henfører til S-tog eller f.eks. metro. Bilen fremhæves som dÃ¥rligst til at løse transportopgaver pÃ¥ en bæredygtig mÃ¥de, og RÃ¥det for Bæredygtig Trafik opfordrer til at der ikke vedtages flere vejudvidelser.Â
Det skal bemærkes at Cityringen blev vedtaget den 1. juni 2007 med et meget bredt flertal i Folketinget (regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialdemokraterne og SF). Cityringen vil betyde et markant løft af den kollektive trafik i København og på Frederiksberg og samtidig medvirke til at skabe et attraktivt alternativ til biltrafikken.
Både i Københavns og Århus kommuner foregår der p.t. undersøgelser med henblik på etableringen af højklasset kollektiv trafik. I Københavns Kommune undersøges mulige fødelinier til Cityringen og der kigges på fordele og ulemper ved både bus-, letbane og metrobetjening som alternativløsning. Fokus for undersøgelserne er her tilbringertrafikken udefra og til Cityringen og ikke indenfor selve Cityringen.
Der er i årenes løb udarbejdet flere undersøgelser af fordele og ulemper ved letbanebetjening, bl.a. i København. Indførelsen af letbaneløsninger vil skulle ses i forhold til den øvrige afvikling af bl.a. bil- og cykeltrafikken. I Københavns Kommunes planredegørelse fra 2005 peges der bl.a. på, at indførelse af letbaner i gadeniveau vil nødvendiggøre mærkbare restriktioner for biltrafikken og medfører gener for cykeltrafikken. I en række europæiske byer er letbaner da også indført med henblik på at begrænse biltrafikken.
Der skal i øvrigt henvises til Infrastrukturkommissionen der som bekendt fremlægger sin rapport i oktober 2007 med henblik på forslag og strategier til håndteringen af de langsigtede udfordringer for transportinfrastrukturen.
Flemming Hansen