|
|
|
Borgere-mod-Kombilinien ved Kaj Holst-Jørgensen Gravmosevej 2 8600 Silkeborg |
Dato            20. august 2007 J. nr.          432-64       Â
|
|
Tak for jeres brev af 28. juni 2007 vedrørende Kombilinien.
Hvad angår opbakningen til Kombilinien, har jeg noteret mig Silkeborg Kommunes pressemeddelelse af 26. april 2007, hvor borgmester Jens Erik Jørgensen udtaler sig positivt om det samarbejde, der har været mellem Vejdirektoratet og Silkeborg Kommunes teknikere med henblik på at optimere Kombilinien efter regeringens beslutning om, at det videre arbejde med motorvejen skulle tage udgangspunkt i denne linjeføring.
I pressemeddelelsen udtaler borgmesteren bl.a., at der nu â€er foreslÃ¥et en harmonisk passage af motorvejen over GudenÃ¥en, hvor projektet søger at underordne sig naturenâ€.
Jeg vil også henvise til, at der i forbindelse med Vejdirektoratets høring af VVM-redegørelsen for Kombilinien i 2006 var væsentlig flere indsigelser mod Resendallinien end mod Kombilinien og tilsvarende flere, som anbefalede Kombilinien end Resendallinien, idet jeg naturligvis er opmærksom på, at det ikke ud fra høringssvarene kan udledes, hvor mange enkeltpersoner, der foretrækker henholdsvis den ene og den anden løsning.
Til jeres bemærkninger vedrørende Vejdirektoratets oplysninger om sjældne arter i Nordskoven m.v. har Vejdirektoratet oplyst følgende:
â€Vejdirektoratet har ikke pÃ¥stÃ¥et, at der ikke findes sjældne arter i Nordskoven. I svaret pÃ¥ Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l 200 blev sÃ¥ledes bl.a. anført:
â€Vejdirektoratet kan bekræfte, at der langs Kombilinien findes mange værdifulde lokaliteter. Nordskoven er værdifuld pga. dens store udstrækning, dens mange og ind imellem gamle plantesamfund, og fordi den er levested og spredningskorridor for en række dyrearter og udgør et populært rekreativt omrÃ¥de.
Undersøgelserne af naturlokaliteterne er foretaget i en op til 2 km bred korridor omkring hver enkelt linjeføring. Derfor kan de værdifulde egenskaber i lokaliteterne godt befinde sig et stykke fra selve linjen, hvor motorvejen vil komme til at forløbe. Sammenligningen giver dog en god indikation af, hvad der findes inden for en given afstand, og dermed af potentialet for spredning af dyr og planter. Til dette forhold er det vigtigt at medtage, at den nuværende hovedlandevej gennem Nordskoven ligger tæt op ad værdifulde lokaliteter, og at der pÃ¥ den strækning, som Kombilinien direkte berører, ikke er fundet sjældne eller ualmindelige plante- eller dyrearter. Dog er der gjort et helt nyt fund af stor vandsalamander ved den nuværende hovedlandevejsbro over GudenÃ¥en.â€
Det er ikke korrekt, at Institut for Miljøvurdering konkluderer, at Kombilinien er den løsning, der skader miljøet mest. Instituttets konklusion er, at â€Resendallinien er at foretrække, nÃ¥r der alene fokuseres pÃ¥ naturværdier i et velfærds- og samfundsmæssigt perspektivâ€.
Vejdirektoratet vurderer desuden, at grundlaget for analysen af naturområder er unuanceret, idet alle naturområder forudsættes at have samme værdi. Det er naturligvis ikke tilfældet, ligesom naturområdernes funktion som levesteder og spredningsveje for dyr og planter også afhænger af, om der i forvejen er barrierer og forureningskilder i landskabet.
De opgjorte tab af naturværdier er baseret på interviews af borgere i Silkeborg. Man kan derfor ikke tage konklusionen som udtryk for den samlede danske befolknings opfattelse, men alene betragte resultatet som et bud på, hvordan Silkeborgs borgere værdisætter Gudenådalen i forhold til byens nærrekreative områder.
Vedrørende spørgsmÃ¥let om ophævelse af arealreservationerne for Resendallinien kan oplyses, at baggrunden for drøftelsen heraf pÃ¥ arbejdsgruppemødet den 24. april 2007 var, at Silkeborg Kommune har udtrykt ønske om, at arealreservationerne for Ringvejslinien ophæves. Vejdirektoratet foreslog i den anledning, at arealreservationerne for bÃ¥de Ringvejslinien og Resendallinien ophæves som en naturlig konsekvens af, at regeringen har besluttet, at motorvejen ikke skal føres gennem den fredede del af GudenÃ¥dalen nord for Silkeborgâ€.
Jeg kan henholde mig til det af Vejdirektoratet anførte.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at når det nye projektgrundlag med udgangspunkt i Kombilinien foreligger, vil regeringen vurdere dette og træffe endelig beslutning om den konkrete udformning af projektet. Herefter vil regeringen på sædvanlig vis fremlægge et forslag til anlægslov i Folketinget.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen