Folketingets Trafikudvalg
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
2. august 2007 |
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 306 alm. del stillet af Trafikudvalget den 2. juli 2007.
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.         33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
2. august 2007
|
Besvarelse af spørgsmål 306 alm. del stillet af Trafikudvalget den 2. juli 2007.
â€Ministeren bedes kommentere vedlagte telegram fra Ritzau, lørdag den 30. juni 2007: â€Livet pÃ¥ danske småøer er truet pÃ¥ grund af mangel pÃ¥ søfolkâ€.â€
Svar: Der rejses i telegrammet fra Ritzau en række spørgsmål omkring beskæftigelsen af søfolk på færgerne til de små øer, herunder hvordan færgerne er som arbejdsplads. Jeg har i denne forbindelse særligt hæftet mig ved problemerne med at skaffe det tilstrækkelige antal kvalificerede søfolk.
Det er en stor udfordring for danske rederier at sikre det nødvendige antal kvalificerede unge til erhvervet. Det gælder både de rederier med færger, som sejler her i landet, og de rederier med andre skibe, der sejler langt væk fra Danmark
Det er også et spørgsmål, som regeringen ser på med alvor. Jeg er glad for, at danske rederier har igangsat en omfattende kampagne for at øge tilgangen af unge til de maritime uddannelser. Vi har også fra politisk hold sat fokus på spørgsmålet om uddannelse og kompetencer til hele det Blå Danmark i forbindelse med regeringens handlingsplan Danmark som Europas førende søfartsnation. Rekrutteringsspørgsmålet var ligeledes et vigtigt element i den politiske aftale om at fremme flere skibe under Dannebrog, som regeringen indgik med Dansk Folkeparti og det Radikale Venstre i marts 2007. Det fremgår af aftalen, at rederierne og Den Danske Maritime Fond skal styrke og intensivere rekrutteringskampagnen vedrørende uddannelses- og karrieremuligheder i det Blå Danmark ligesom der er sat konkrete mål for indsatsen.
Der arbejdes ogsÃ¥ løbende pÃ¥ at gøre søfartsuddannelserne bedre og mere mÃ¥lrettede. Hvad angÃ¥r uddannelsernes indhold, finder jeg det helt afgørende, at de sikkerhedsmæssige spørgsmÃ¥l vejer meget tungt. Det gælder ogsÃ¥ for smÃ¥færger, hvor man har ansvaret for passagernes sikkerhed.Â
I telegrammet efterlyses en indsats for at omskole fiskere til handelsflåden. Der er allerede er iværksat omskolingsprogrammer for fiskere, som ønsker at komme ind i handelsflåden. Regeringen har afsat særlige midler til dette formål for blandt andet at sikre, at voksne fiskere kan skifte erhverv.
Jeg er ikke sikker på, at det vil hjælpe på beskæftigelsessituationen at etablere en særlig uddannelse for småfærger. Uddannes unge kun til en bestemt færge eller en bestemt rute, skabes der en stor begrænsning i den enkeltes mulighed for at udnytte sine kompetencer på andre skibe eller i Det Blå Danmark
Søfartsstyrelsen har i denne forbindelse oplyst, at der ikke er krav om, at styrmænd skal have sejlet på langfart ude i verden, førend de kan blive skibsfører på de mindre færger til småøerne.
Det maritime uddannelsessystem er i dag bygget op på en sådan måde, at vi har effektive uddannelser uden karrieremæssige blindgyder. Den enkelte har afstigningsmuligheder undervejs i forløbet og behøver derfor ikke at tage for eksempel den helt lange skibsofficersuddannelse.
I lyset af den store bekymring, som Småøernes Færgeselskab samt Sammenslutningen af Danske Småøer har givet udtryk for, har jeg allerede bedt Søfartsstyrelsen om at tage et møde med organisationerne efter sommerferien for at drøfte spørgsmålet nærmere.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.         33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|