|
|
|
Hans Hansen & Knud Vigsø Vemb-Lemvig-Thyborøn jernbane A/S Banegårdsvej 2 7620 Lemvig |
Dato 24. oktober 2006Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â J. nr. Â TRM524-4Â Â Â Â Â Â Â Deres ref. TRM524-4 Â Â
|
|
Kære Hans Hansen og Knud Vigsø
Mange tak for jeres brev af 2. oktober 2006 omkring bæreevnen på strækningen Vemb – Ringkøbing – Skjern.
Jeg har bedt om Banedanmarks kommentarer til jeres brev, og de oplyser, at der i 2002 blev foretaget en sporfornyelse af strækningen grundet skinnerne og svellernes tilstand. Der var ikke tale om en opgradering af strækningen, men idet det koster det samme at forny strækningen til 18 tons akseltryk (svarende til strækningens dimensionering) som til 22,5 tons akseltryk, blev det besluttet, at anvende skinner og sveller, der kunne klare 22,5 tons.
Banedanmark oplyser endvidere, at der pÃ¥ strækningen er 13 sporbærende broer, samt at det ikke har været muligt at finde midler til opgradering af disse broer til 22,5 tons akseltryk inden for Banedanmarks bevillinger. Derfor er der ikke gennemført en kontrolberegning af hvilket bygningsværker, der skal forstærkes.Â
I øjeblikket forhandles der om de fremtidige rammer for jernbanen. I den forbindelse prioriteres genopretning af jernbanenettet, således at der kan opnås de størst mulige regularitetsgevinster med fokus på de mest trafikerede strækninger. Derfor kan det heller ikke forventes, at der i den kommende tid vil være midler til opgraderingsprojekter af denne karakter.
  Â
Flemming Hansen