|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. juni 2007 J. nr.          004-U18-184  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 288 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil det ændre på DSB's konkurrencevilkår, hvis f.eks. 25 pct. af DSB privatiseres?"
Som bekendt har regeringen besluttet at igangsætte en undersøgelse af mulighederne for øget konkurrenceudsættelse i jernbanesektoren herunder vurdere mulighederne for en hel eller delvis privatisering af DSB. I den forbindelse vil det naturligvis ogsÃ¥ blive undersøgt, hvorvidt der bør ændres i de fremtidige juridiske rammer for DSB herunder de konkurrenceretlige vilkÃ¥r. Det er derfor ikke muligt pÃ¥ nuværende tidspunkt at tage stilling til om DSB’s konkurrencevilkÃ¥r vil blive ændret ved en hel eller delvis privatisering af DSB. Â
Jeg skal i øvrigt bemærke, at det fremgÃ¥r af â€Konkurrenceretlige vilkÃ¥r for DSBâ€, at: â€Hovedelementerne i den konkurrenceretlige adfærdsregulering berører for det første krydssubsidiering mellem statsstøttede aktiviteter og aktiviteter, som udføres pÃ¥ rene forretningsmæssige vilkÃ¥r. For det andet omfatter den regulering af forhold omkring den dominerende stilling pÃ¥ markedet. For det tredje omfatter den forhold vedrørende ikke-diskriminering og for det fjerde et mÃ¥l om sikring af fri og lige konkurrence pÃ¥ udbudt og fri passagertrafikâ€.
I forbindelse med en eventuel privatisering af 25 pct. af DSB og fastlæggelsen af de fremtidige juridiske rammer er det efter min opfattelse helt centralt, at der værnes om alle de ovenfor nævnte forhold.
Flemming Hansen