Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. juni 2007

J. nr.           004-U18-193

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 282 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 282:

 

Foreligger der medicinsk videnskabelig dokumentation for den ikrafttrådte beslutning om ændring i det flyvemedicinske undersøgelsessystem i Danmark? Er ministeren rede til at ofre et videnscenter med eksperter på Flyvemedicinsk Klinik på Rigshospitalet fungerende i mere end 50 år? Og har beslutningen, som vil risikere at lukke Flyvemedicinsk Klinik, forud været drøftet med forsvarsministeren (da Flyvemedicinsk Klinik ind i mellem også benyttes af Forsvaret til vurdering af militære piloter og dykkere samt diverse specialkorps og internationalt udsendte soldaters specielle problemer m.v.)? Spørgeren husker godt, at ministeren under samrådet 8. maj 2007 gav udtryk for, at det ikke er ministerens ønske at lukke klinikken. Spørgeren finder imidlertid, at de trufne beslutninger risikerer at lukke klinikken.

 

Svar:

 

Det skal understreges, at der ifølge såvel de tidligere som de nye regler, skal være et flyvemedicinsk center (Aeromedical Center - AMC) i alle JAA-lande, herunder også i Danmark, der skal forestå de særligt udvidede helbredsundersøgelser.

 

Flyvemedicinsk Klinik vil således ikke blive nedlagt som følge af de nye bestemmelser. Klinikken vil tværtimod generelt have alle muligheder for at fastholde og udbygge sin position, men det er selvfølgelig afhængig af, om der ydes en service der tilfredsstiller brugernes behov bl.a. i form af hurtig og tværfaglig opgaveløsning.

 

Baggrunden for indførelsen af ændringerne til de fælles europæiske regler for helbredskrav, som er beskrevet i de fælles europæiske regler, JAR-FCL 3, er blandt andet ændringer fastsat af den internationale civile luftfartsorganisation, ICAO.

 

I ICAO’s standarder, i Annex 1 til Chicago Konventionen, er der senest med rettelse nummer 167 blandt andet implementeret de nye bestemmelser for frekvensen af undersøgelser. Denne rettelse er udarbejdet af Air Navigation Commision, Medical Provisions Study Group (MPSG), hvor flyvemedicinske eksperter globalt har besluttet ændrede krav til helbredsgodkendelse.

 

I Europa har JAA Licensing Division nedsat en permanent arbejdsgruppe kaldet Medical Sub Sectorial Team. Denne gruppe består af flyvemedicinere fra alle medlemslandene, samt faglige repræsentanter fra andre interessenter. Gruppen moniterer og evaluerer kontinuerligt udviklingen indenfor det flyvemedicinske område og på den baggrund opdateres de fælles europæiske helbredskrav fastsat i JAR-FCL 3.

 

De sidste ændringer, som er indeholdt i JAR-FCL 3 amendment 5, er udarbejdet fra 2004 til og med 2005. Herefter blev ændringsforslagene sendt til høring i JAA medlemslandene 1. februar 2006 til 1. maj 2006, hvor alle interesserede har haft mulighed for at kommentere de udsendte forslag til ændringer.  Kommentarerne blev herefter gennemgået af Medical Sub Sectorial Team og derefter overgivet til JAA Licensing Sectorial Team for endelig indstilling til godkendelse.

 

SLV har oplyst, at det fremgår af det udarbejdede høringsdokument til den omhandlende rettelse, at der ikke har været afgivet høringssvar fra Flyvemedicinsk Klinik eller personer tilknyttet denne klinik.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen