Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. juli 2007

J. nr.           004-U18-189

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 267 -270 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  267:

 

"Kan ministeren bekræfte oplysningerne i artiklerne "Trafik: Togbro over Grenåvej" og "Grenaabanen: Nyt forslag om togbro" fra JP Århus 9/6-2007 og "Grenå-banebro forsinkes igen" fra Århus Stiftstidende 12/6-2007 om, at teknisk rådmand på vegne af Århus Kommune har bedt Transportministeriet arbejde videre med den tredje løsning for en niveaufri skæring mellem Grenåvej og Grenåbanen i Århus (den lavere togbro)?”

Svar:

 

I forbindelse med projektet om at etablere niveaufri mellem Grenåvej og Grenåbanen, er det væsentligt at inddrage de lokale synspunkter. Der har i forbindelse med granskningen, der er gennemført i samarbejde med Århus Kommune, været en dialog med Århus Kommune på embedsmandsniveau. Granskningen resulterede bl.a. i en mulig alternativ og umiddelbart billigere jernbanebro, som dog ville kræve en fornyet VVM proces. En sådan VVM proces ville i givet fald tage et år.

Århus Kommune har ved mail af 30. marts 2007 oplyst Transport- og Energiministeriet om, at kommunen efter at have drøftet sagen på et rådmandsmøde i Teknik og Miljø udvalget vil opfordre ministeriet til at gennemføre den løsning, der er bedst og billigst.

Jeg har dog efterfølgende noteret mig, at et flertal i Århus byråd ikke ønsker at udskyde projektet med en fornyet VVM proces, og at der derfor etableres en vejbro.

Spørgsmål nr.  268:

 

”Vil ministeren oplyse, hvornår det påtænkes, at der tages endeligt stilling til, hvilken form den niveaufri skæring mellem Grenåvej og Grenåbanen i Århus skal gennemføres i?”

 

Svar:

 

Som nævnt i svaret på spørgsmål 267 har Århus Kommune senest opfordret ministeriet til at arbejde videre med den løsning, der sikre en hurtig udførelse af den niveaufri skæring. I den forbindelse, har jeg taget kontakt til Århus Kommune med henblik på hurtigst muligt at finde en afklaring. Den endelige stillingtagen må derfor afvente udkommet af denne dialog.

Spørgsmål nr.  269:

 

”Kan ministeren bekræfte, at indstillingen fra Århus Amt i sin tid var, at man ønskede at føre Grenåvej på en vejbro over Grenåbanen i Århus?”

 

Svar:

 

Det var den oprindelige holdning fra Århus Amt, at der skulle arbejdes med en vejbro over Grenåbanen. Den efterfølgende granskning af projektet vedr. niveaufri skæring af Grenåvej og Grenåbanen fremkom imidlertid med en umiddelbart billigere alternativ togbro. Det er denne løsning, der har været genstand for drøftelse med Århus Kommune.

Spørgsmål nr.  270:

 

”Vil ministeren redegøre for, hvorfor tidsplanen for den niveaufri skæring mellem Grenåvej og Grenåbanen i Århus forventes forsinket yderligere et år, uanset hvilken model der vælges, jf. Århus Stiftstidende 12/6-2007?”

 

Svar:

 

Staten fik med nedlæggelsen af Århus Amt pr. 1. januar 2007 en ny rolle i projektet. Staten står nu som udgangspunkt alene med udførelsesansvaret, da forudsætningerne bag den hidtidige samarbejdsaftale mellem Trafikstyrelsen og Århus Amt er faldet bort. Det blev derfor besluttet, at igangsætte en granskning af de to udarbejdede forslag til en jernbanebro og en vejbro for at skabe et politisk beslutningsgrundlag, så der kan tages stilling til, hvilket projekt der skal udføres. Af den grund er tidsplanen justeret svarende til den tid granskningen tager frem til politisk beslutning om projektet og dets videreførelse. Granskningen er efter ønske fra forligskredsen gennemført i samarbejde med Århus Kommune, da jeg finder det væsentligt at sikre, at den løsning, der i sidste ende træffes beslutning om, har lokal opbakning.

 

Som nævnt i svaret til TRU 267, kræver den alternative jernbanebro en fornyet VVM proces, der vil tage ca. et år. Det er således kun i det tilfælde, at der arbejdes videre med den alternative jernbanebro og den deraf følgende fornyede VVM proces, at projektet forsinkes yderligere et år. Der er dog ikke truffet beslutning om at igangsætte denne VVM proces. Som nævnet i svaret til TRU 268, pågår der en fortsat dialog med Århus Kommune med henblik på hurtigst muligt at finde en afklaring.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen