|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            15 . juni 2007 J. nr.          004-U18-183  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 29. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 261 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren give et skønsmæssigt overslag over, hvad det vil koste at anlægge metrolinjer til Brønshøj og til Lyngby/DTU langs Lyngby vejen, jf. ændringsforslag i tillægsbetænkningen til lovforslaget om Metro Cityring."
En mulig forberedelse af Brønshøj-afgreningen ved etablering af det fornødne afgreningskammer er bl.a. omtalt i bemærkningerne til L 159 jf. § 6. Et skønsmæssigt overslag over metroafgreningen Nørrebro - Brønshøj Torv, udført 100 pct. som tunnelbane, udgør ifølge Ørestadsselskabet ca. 2 mia. kr.
En mulig udvidelse af Cityringen med en metrolinje fra Vibenshus Runddel til Lyngby/DTU langs Lyngby vejen er ikke forudset i Cityringprojektet. Et skønsmæssigt overslag over en selvstændig metrolinie Vibenshus Runddel - Lyngby st./ DTU, udført 100 pct.  som tunnelbane, forventes ifølge Ørestadsselskabet at udgøre over 10 mia. kr.
Det bemærkes, at der ikke i Projekt Basisnet (1996-1999) er identificeret â€udækkede omrÃ¥der†og â€behov†i korridoren Vibenshus Runddel - Lyngby. Korridoren er endvidere undersøgt i Københavns Kommunes â€Planredegørelse for den kollektive trafik i København†fra 2005, hvor kun â€almindelig" busbetjening er fundet relevant for denne korridor.
Flemming Hansen