Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             15 . juni 2007

J. nr.           004-U18-183

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 261 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  261:

 

"Vil ministeren give et skønsmæssigt overslag over, hvad det vil koste at anlægge metrolinjer til Brønshøj og til Lyngby/DTU langs Lyngby vejen, jf. ændringsforslag i tillægsbetænkningen til lovforslaget om Metro Cityring."

 

Svar:

 

En mulig forberedelse af Brønshøj-afgreningen ved etablering af det fornødne afgreningskammer er bl.a. omtalt i bemærkningerne til L 159 jf. Â§ 6. Et skønsmæssigt overslag over metroafgreningen Nørrebro - Brønshøj Torv, udført 100 pct.  som tunnelbane, udgør ifølge Ørestadsselskabet ca. 2 mia. kr.

 

En mulig udvidelse af Cityringen med en metrolinje fra Vibenshus Runddel til Lyngby/DTU langs Lyngby vejen er ikke forudset i Cityringprojektet. Et skønsmæssigt overslag over en selvstændig metrolinie Vibenshus Runddel - Lyngby st./ DTU, udført 100 pct.  som tunnelbane, forventes ifølge Ørestadsselskabet at udgøre over 10 mia. kr.

 

Det bemærkes, at der ikke i Projekt Basisnet (1996-1999) er identificeret ”udækkede omrÃ¥der” og ”behov” i korridoren Vibenshus Runddel - Lyngby. Korridoren er endvidere undersøgt i Københavns Kommunes ”Planredegørelse for den kollektive trafik i København” fra 2005, hvor kun ”almindelig" busbetjening er fundet relevant for denne korridor.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen