Endeligt svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 257 af 25. maj 2007 (TRU almindelig del)

Spørgsmål:

”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af (2004-05, 2. samling) § 20 spm. 5 3406 fremsende en udvidet oversigt over fornyelse og vedligeholdelsesaktiviteter under § 28.63.05 i FFL07 til at dække perioden fra 1993 til 2014, og for de år, hvor der findes regnskabstal, også oplyse disse?”

Svar:

Jeg har anmodet transport- og energiministeren om en udtalelse til brug for besvarelsen af spørgsmålet. Transport- og energiministeren har oplyst følgende:

 

”I bilag 1 ses to tabeller over Banedanmarks forbrug på fornyelses- og vedligeholdelsesaktiviteter for perioden 1993-2006 og bevillinger til fornyelse og vedligeholdelse for perioden 2007-2014. I tabel 1 er forbruget opsummeret på fornyelse og vedligeholdelse over perioden, og gennemsnittet pr. år angives for perioderne 1993-2001, 2002-2006 og 2007-2014. I tabel 2 er angivet den samme tabel, som blev fremsendt med besvarelsen af S 3406 af 13. september 2005 opregnet til 2007-priser og inklusiv perioden 2010-2014.

 

Tabellerne i bilag 1 omfatter forbruget på § 28.63.05. Banedanmark - fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet (anlægsbev.). Denne konto blev først oprettet med Finansloven 2001. I den forbindelse blev der lavet et estimat for det tidligere forbrug på fornyelse og vedligeholdelse for perioden tilbage til 1998. For perioden før 1998 er der tale om et overslag. Endvidere blev Banedanmark først udskilt fra DSB i 1997, hvorfor overslaget kan indeholde forbrug, der ikke relaterer sig til fornyelse og vedligeholdelse af Banedanmarks nuværende infrastruktur, men af DSB’s nuværende infrastruktur. Endvidere har der været flere skift i konteringspraksis mellem fornyelse, vedligeholdelse, drift og nyanlæg. Dette betyder, at tallene ikke fuldt sammenlignelige over perioden.   

 

For perioden 2007-2014 er angivet bevillingen til genopretning af jernbanenettet, der er optaget på § 28.63.05 som følge af trafikaftalen fra 2006. Dette dækker dog ikke hele den bevilling, der er givet til genopretning af jernbanenettet, idet en række investeringer i genopretning af jernbanenettet er optaget på andre konti – primært § 28.63.02. Banedanmark (anlægsbev.). 

 

For perioden 2011-2014 er periodiseringen af den samlede bevilling til fornyelse og vedligeholdelse som følge af trafikaftalen fra 2006 endnu ikke fastlagt på finansloven. Den i tabellen angivne periodisering i 2011-2014 er Banedanmarks foreløbige udmøntning af de økonomiske rammer, der er fastsat med trafikaftalen fra 2006.

 

Det skal bemærkes, at der i besvarelsen af S 3406 angives, at tabellen i bilag 1 er opført i 2006 priser. Dette er beklageligvist forkert. Oversigten er opført i løbende priser. I den opdaterede tabel 2 i bilag 1 er dette rettet, således at tabellen nu er i faste priser[1].”

Med venlig hilsen

 

Thor Pedersen


Bilag 1: Fornyelses- og vedligeholdelsesaktiviteter for perioden 1993-2014

 

Tabel 1: Oversigt over forbrug og forventet forbrug på fornyelse og vedligeholdelse 1993-2014 (mio. kr., 2007-priser)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 2: Oversigt over forbrug og forventet forbrug på fornyelse og vedligeholdelse 1993-2014 – fordelt på fag (mio. kr., 2007-priser)

B= Banedanmarks interne budget, F = forbrug, FL = bevilling på Finansloven 2007 og TA = forventet forbrug i trafikaftalen fra 2006

 

 



[1] Der er anvendt de samme deflatorer for opregning fra 2005 til 2006 som forudsat ved indgåelsen af trafikaftalen fra 2006, således at tallene kan sammenlignes med denne aftale.