Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. juni 2007

J. nr.           409-32       

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 256 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 256:

 

"Ministeren bedes tilsende udvalget en liste over de vejprojekter, som regeringen ved årsskiftet overtog fra amterne, gerne med en kort beskrivelse af økonomi, status i forhold til hvad der mangler af VVM undersøgelse m.v., forrentning og trafiktal for de enkelte projekter."

 

Svar:

Med kommunalreformen har staten overtaget ansvaret for ca. 2.200 km amtsvej. Staten har samtidig overtaget amternes vejplaner, som knytter sig til de overtagne veje.

Visse af amternes vejanlægsprojekter var i amtsligt regi ført så langt frem i planlægningsprocessen, at der forelå et amtsligt beslutningsgrundlag i form af et godkendt regionplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse og nogle af disse projekter var allerede igangsat.

I forbindelse med aftalen om trafik for 2007 er der truffet beslutning om færdiggørelse/gennemførelse af de i nedenstående tabel 1 angivne anlægsprojekter overtaget fra amterne, hvortil der er afsat bevilling på finansloven for 2007.   

Tabel 1: Igangværende og besluttede vejprojekter overtaget fra amterne

Projekt

Køretøjer pr. døgn

Forventet Åbningsår

Statslig udgift FL2007 (mio. kr)

Anlæg af motorvej Skejby-Skødstrup

 (Rute 15)

8-35.000 (2010)

2008

211

Anlæg af Diagonalvejen syd om Give

9.000 (2015)

2007

52

Anlæg af motorvej Kliplev-Sønderborg1

9-18.000 (2015)

2012

1.142

Gørløse omfartsvej (Rute 6)

7.000 (2006)

2009

86

Slagelse omfartsvej (Rute 22)

7.000 (2012)

2011

165

Anlæg af motortrafikvej Bredsten-Vandel (Rute 28)

10-11.000 (2010)

2012

325

Sunds omfartsvej (Rute 34)

3.400-4.200 (2010)

2010

58

1 Projektet er overtaget fra Sønderjyllands Amt. Der planlægges udbud af projektet som OPP-projekt.

Prognosen for antal af køretøjer pr. døgn er beregnet af hhv. Vejdirektoratet og de respektive amter.

I forbindelse med forberedelsen af udbud af motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg som OPP-projekt foretages en konsolidering og kvalitetssikring af projektet herunder økonomien. Der er desuden på finansloven for 2007 afsat 5 mio. kr. til konsolidering af beslutningsgrundlaget for projekterne Gørløse omfartsvej, Sunds omfartsvej, Slagelse omfartsvej og motortrafikvejen Bredsten - Vandel. Denne konsolidering er ikke endeligt afsluttet, men de foreløbige vurderinger tyder på, at projekterne bliver væsentligt dyrere.

Der vil i den kommende status for anlægsprojekter på Transport- og Energiministeriets område, 1. halvår 2007, blive nærmere redegjort for økonomien i de enkelte projekter.

Nedenstående tabel 2 viser årsdøgnstrafik og afslutningsår for VVM-undersøgelser for overtagne amtslige vejanlægsprojekter, hvor der er gennemført eller igangsat VVM-under­søg­elser, men hvor der ikke foreligger en statslig beslutning om at gennemføre projektet. Vurderingen af trafikomfanget er foretaget af de respektive amter.

Tabel 2: Overtagne amtsvejprojekter, hvor der er gennemført eller aftalt VVM-undersøgelser

Projekt

Køretøjer pr. døgn

VVM-afslutningsår

Ny forbindelse Roskilde Fjord (Rute 53)1

9.300 (2010)

2009

Nykøbing Falster omfartsvej (Rute E55)2

7-16.000 (2030)

2006

Anlæg af motortrafikvej Ødsted-E45 (”Borgmestervejen”)3

5-6.000 (2010)

2005

Ribe omfartsvej (Rute 11)4

12.000 (2010)

2000

Anlæg af motortrafikvej Sdr. Borup-Assentoft (”Nordligt hængsel til Djursland”) (Rute 16/21)5

6.400 (2003)

2001

Udbygning Ålbæk-Skagen (Rute 40)6

7.600 (2010)

2002

1 Ansvaret for projektet er overtaget fra Frederiksborg Amt

2 Ansvaret for projektet er overtaget fra Storstrøms Amt

3 Ansvaret for projektet er overtaget fra Vejle Amt

4 Ansvaret for projektet er overtaget fra Ribe Amt

5 Ansvaret for projektet er overtaget fra Ã…rhus Amt

6 Ansvaret for projektet er overtaget fra Nordjyllands Amt. Trafikken kan i juli komme op på 17.000 køretøjer i døgnet

 

Der er ikke fra statens side foretaget en nærmere vurdering af økonomien i de enkelte projekter. For projektet ”Ny forbindelse Roskilde Fjord” er der i henhold til trafikaftalen for 2007 på finansloven for 2007 afsat 30 mio. kr. til gennemførelse af VVM-undersøgelser. Der vil i forbindelse med gennemførelsen af disse undersøgelser blive beregnet et anlægsoverslag og forrentning samt foretaget en ny beregning af trafiktal m.m.

 

Ud over de projekter, som er angivet i tabel 1 og 2, er der i amtsligt regi forgået en indledende planlægningsindsats i forhold til en række projekter, hvoraf nogle ikke entydigt kan henføres til det vejnet, som er overgået til staten. Det gælder bl.a. Næstved omfartsvej, 3. Limfjordsforbindelse vest om Aalborg samt ny forbindelse over Randers Fjord. Vejdirektoratet er af Transport- og Energiministeriet anmodet om at foretage en vurdering af statens interesser i disse projekter med henblik på en stillingtagen til statens eventuelle engagement i projekterne.

 

Afslutningsvis kan oplyses, at der i de tidligere regionplaner, der nu har fået virkning som landsplandirektiv, er foretaget arealreservationer til forskellige omfartsvejsprojekter/vejudbygninger, der har tilknytning til overtagne amtsveje, men hvor der på nuværende tidspunkt ikke foreligger konkrete projekter. Vejdirektoratet vil i forbindelse med den løbende revision af statens vejplaner foretage en nærmere vurdering af, hvorvidt de vejplanlinjer m.v., der har dannet grundlag for arealreservationerne, skal indgå i den statslige vejplanlægning.
  

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen