|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. juni 2007 J. nr.          004-176  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 251 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel "Jernbanetransport har stort potentiale" fra Transportmagasinet, 14. maj 2007"
Det fremgÃ¥r af artiklen â€Jernbanetransport har stort potentialeâ€, at der kunne transporteres væsentligt mere gods pÃ¥ jernbanen, hvis der blev gjort mere for at forbedre forholdene pÃ¥ jernbanen.
Det er min opfattelse, at der de seneste år er blevet foretaget en række tiltag for at forbedre vilkårene for jernbanegodserhvervet i Danmark. Jeg er i øvrigt glad for, at dele af branchen melder om stigende aktiviteter på jernbanegodsområdet. Det opfatter jeg som, at en række af de tiltag som er iværksat på jernbanegodsområdet nu, er ved at slå igennem.
Det kan blandt andet fremhæves, at jernbanegodserhvervet pr. 1. juli 2005 har fået forbedret rammevilkårene gennem en nedsættelse af jernbanegodstaksterne på Storebælt med 20 procent, mens godstaksterne på vejsiden blev reduceret 5 procent. Dermed er jernbanegodserhvervets konkurrenceevne i forhold til det øvrige erhverv blevet styrket.
På nuværende tidspunkt arbejdes der på konkrete anlægsprojekter til forbedring af infrastrukturen, som også vil være til fordel for banegodsvirksomhederne. Her tænker jeg blandt andet på udbygningen og etableringen af overhalingsspor på Fyn og etableringen af en ny og tidssvarende havneforbindelse i Århus.
Endvidere peger artiklen på, at der ikke er kapacitet nok på skinnenettet i Danmark. Det er min opfattelse, at der på visse tidspunkter på døgnet eksisterer kapacitetsbegrænsninger på enkelte strækninger. Jeg er imidlertid opmærksom herpå, men jeg vil samtidig gøre opmærksom på, at kapacitetsudvidelser bør prioriteres efter de projekter, hvor effekten er størst.
Flemming Hansen