Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. juni 2007

J. nr.           432-6

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 250:

 

”Motorvejsbroen over Vejlefjord, der er en af Danmarks mest trafikerede vejstrækninger, er nu 27 år gammel, og da alle chauffører og bilister er bekendt med de gener, hovedreparationer medfører, herunder udskiftning af asfaltkørebanerne som skal udføres ca. hvert 30. år afhængig af trafikbelastningen, anmodes ministeren om at oplyse det forventede omfang af generne for trafikken, herunder hvor lang tid det vil tage at udskifte kørebanerne på Vejlefjordbroen, og hvilke foranstaltninger der tænkes iværksat for at minimere disse”.

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:

 

”Udskiftningen af kørebanerne på Vejlefjordbroen omfatter udskiftning af vejbelægningens beskyttende slidlag. Denne udskiftning er på baggrund af erfaringer fra sidste udskiftning år 1999/2000 beregnet til 16-18 arbejdsdage. Tiden kan reduceres til 10-12 dage, hvis arbejderne udføres kontinuerligt i døgndrift.

 

Overvejelser vedrørende slidlaget på Vejlefjordbroen indgår i den igangværende og endnu ikke afsluttede VVM-undersøgelse vedrørende udvidelse af strækningen Skærup-Vejle Nord fra fire til seks spor.

 

De trafikale gener søges minimeret ved at gennemføre arbejderne på det tidspunkt af året uden for vintersæsonen, hvor trafikmængden er mindst (april/maj). Yderligere minimeres generne ved at opretholde trafikkapaciteten ved at omlægge trafikken til det nordlige henholdsvis sydgående spor med 2x2 vognbaner i hver retning samt lukning af den nordgående tilkørselsrampe ved Vejle Syd og den sydgående tilkørselsrampe ved Vejle Nord.

 

Denne model har fra en netop gennemført fugeudskiftning - som havde samme tidsmæssige omfang som en slidlagsudskiftning - vist sig, at give anledning til de mindste problemer for trafikken på motorvejen. Det kan dog ikke undgås, at  trafikbelastningen øges gennem selve Vejle By. Denne øgede belastning vil i samarbejde med Vejle Kommune blive minimeret via et nyt og bedre trafikstyringsanlæg langs havneruten gennem Vejle By. Anlægget er allerede blevet etableret i forbindelse med den ovennævnte gennemførte fugeudskiftning”.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen