|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. juni 2007 J. nr.          432-6  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Motorvejsbroen over Vejlefjord, der er en af Danmarks mest trafikerede vejstrækninger, er nu 27 Ã¥r gammel, og da alle chauffører og bilister er bekendt med de gener, hovedreparationer medfører, herunder udskiftning af asfaltkørebanerne som skal udføres ca. hvert 30. Ã¥r afhængig af trafikbelastningen, anmodes ministeren om at oplyse det forventede omfang af generne for trafikken, herunder hvor lang tid det vil tage at udskifte kørebanerne pÃ¥ Vejlefjordbroen, og hvilke foranstaltninger der tænkes iværksat for at minimere disseâ€.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
â€Udskiftningen af kørebanerne pÃ¥ Vejlefjordbroen omfatter udskiftning af vejbelægningens beskyttende slidlag. Denne udskiftning er pÃ¥ baggrund af erfaringer fra sidste udskiftning Ã¥r 1999/2000 beregnet til 16-18 arbejdsdage. Tiden kan reduceres til 10-12 dage, hvis arbejderne udføres kontinuerligt i døgndrift.
Overvejelser vedrørende slidlaget på Vejlefjordbroen indgår i den igangværende og endnu ikke afsluttede VVM-undersøgelse vedrørende udvidelse af strækningen Skærup-Vejle Nord fra fire til seks spor.
De trafikale gener søges minimeret ved at gennemføre arbejderne på det tidspunkt af året uden for vintersæsonen, hvor trafikmængden er mindst (april/maj). Yderligere minimeres generne ved at opretholde trafikkapaciteten ved at omlægge trafikken til det nordlige henholdsvis sydgående spor med 2x2 vognbaner i hver retning samt lukning af den nordgående tilkørselsrampe ved Vejle Syd og den sydgående tilkørselsrampe ved Vejle Nord.
Denne model har fra en netop gennemført fugeudskiftning - som havde samme tidsmæssige omfang som en slidlagsudskiftning - vist sig, at give anledning til de mindste problemer for trafikken pÃ¥ motorvejen. Det kan dog ikke undgÃ¥s, at  trafikbelastningen øges gennem selve Vejle By. Denne øgede belastning vil i samarbejde med Vejle Kommune blive minimeret via et nyt og bedre trafikstyringsanlæg langs havneruten gennem Vejle By. Anlægget er allerede blevet etableret i forbindelse med den ovennævnte gennemførte fugeudskiftningâ€.
Flemming Hansen