|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. oktober 2006 J. nr.          004-U18-30  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 25 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren forklare, hvordan der i Roskilde Lufthavns støjområde kan være relativt støjfredede zoner over byerne Gadstrup, Havdrup, Vor Frue og Vindinge, mens der omkring Billund slet ikke opereres med sådanne relativt fredede zoner? Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Poul Erik Hedeboe (SF). Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2005-06, jf. (2005-06) TRU alm. del – spm. 501 og bedes besvaret senest 19. oktober 2006."
Jeg har indhentet denne udtalelse fra Statens Luftfartsvæsen, som jeg skal henholde mig til:
â€Støjbelastningskortene er udarbejdet til brug for miljømyndighedernes behandling af miljøgodkendelsen. De forventede flyveveje og forventet fly-mix indgÃ¥r heri. NÃ¥r konturerne for Roskilde og Billund lufthavne adskiller sig markant fra hinanden, skyldes det først og fremmest, at der pÃ¥ Roskilde er to baner, hvorfor der startes og landes i 4 retninger, mens der pÃ¥ Billund kun er en bane og derfor kun startes og landes i 2 retninger, idet bemærkes, at hver bane benyttes i 2 retninger.
Omkring Roskilde Lufthavn er der udarbejdet støjbegrænsende bestemmelser, hvorefter overflyvning af visse byomrÃ¥der omkring lufthavnen skal undgÃ¥s, mens de støjbegrænsende bestemmelser for Billund Lufthavn foreskriver, at fly, der starter mod vest, skal foretage et højresving for at holde afstand til Billund by.â€
Flemming Hansen