|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. juni 2007 J. nr.          004-175  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 249 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. maj 2007 fra Hirtshals Havn vedr. godsjernbane til Hirtshals Havn, jf. TRU alm. del - bilag 430."
Jeg har noteret mig Hirtshals Havns undersøgelse af CO2-reduktions-potentialet ved godstransporter på jernbanen mellem henholdsvis Hirtshals og og Taulov og Hirtshals og Duisburg.
Som bekendt er markedet for jernbanegods i Danmark blevet liberaliseret, og det står derfor enhver godkendt jernbanegodstransportør frit for at transportere gods via jernbanen, også fra Hirtshals. I et liberaliseret marked for jernbanegods skal ministeren sikre fornuftige og i forhold til andre transportaktører retfærdige rammebetingelser for godstrafikken på jernbanen. Ministeren har dog ikke kompetence til og bør heller ikke blande sig i oprettelsen af konkrete godsruter.
Jeg kan hertil bemærke – som nævnt i forbindelse med min bevarelse Trafikudvalget spørgsmål 126 vedr. Hirtshals Havn, og som udmeldt i Folketingets spørgetid den 18. april 2007 – at jernbanen fra Hjørring til Hirtshals er en privatbane, hvorfor det er trafikselskabet i Nordjylland og Region Nordjylland, der har ansvaret for en eventuel udbygning, fornyelse og vedligeholdelse af baneanlægget, og dermed også ansvaret for rammerne for jernbanetransport på netop denne strækning.
I forhold til rammerne for godstransport på statens jernbanenet foretager Banedanmark i øjeblikket levetidsforlængelse af strækningen Aalborg – Frederikshavn, således at strækningshastigheden kan opretholdes, indtil der foretages en sporombygning af hele strækningen.
Derudover indgår et projekt omkring opgradering af strækningen Hobro - Aalborg i de projekter, som regeringen på sigt ønsker at fremme. Dermed vil også kapaciteten for godstransport blive øget.
Flemming Hansen