Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             21. maj 2007

J nr.             004-U18-171

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 247 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål 247:

 

"Kan ministeren bekræfte oplysningerne i vedlagte artikel fra Jyllands Posten fredag den 11. maj 2007 ”Tvivl om nordisk flyvesikkerhed”, ifølge hvilke ministeren skal have misinformeret Folketinget under samrådet tirsdag den 8. maj, idet Norge ikke, som indikeret af ministeren, har tilsluttet sig de nye regler for luftfart, men tværtimod har besluttet at afvente den medicinske undersøgelse af konsekvenserne af de nye hviletidsbestemmelser"

 

Svar:

 

I spørgsmålet anføres, at det fremgår af den pågældende artikel, at Norge har besluttet at afvente den medicinske undersøgelse af konsekvenserne af de nye hviletidsbestemmelser.

 

Det kan efter en gennemgang af artiklen konstateres, at der ikke heri er anført nogen oplysning om, at de norske myndigheder vil afvente resultatet af de anførte medicinske undersøgelser inden der træffes beslutning om indførelse af nye regler vedrørende besætningsmedlemmers flyve- og hviletid.

 

Der er derfor ikke muligt at bekræfte et indhold, som ikke findes i artiklen.

 

Det fremgår videre af artiklen, at jeg har oplyst, at luftfartsmyndighederne i Skandinavien bakker op om de nye regler.

 

På dette punkt kan jeg bekræfte indholdet af artiklen, der svarer til den oplysning jeg gav på samrådet i Folketingets Trafikudvalg den 8. maj 2007.

 

Luftfartdirektørerne fra Danmark, Norge og Sverige har på et møde i oktober 2006 besluttet at indføre de nye fælles EU-regler om flyve- og hviletid (EU-OPS subpart Q) til erstatning for de i dag gældende fælles skandinaviske regler.

 

De tre luftfartsdirektører har på et møde den 16. marts 2007 bekræftet denne beslutning.

 

Den norske luftfartsdirektør har i anledning af artiklen over for sin danske kollega oplyst, at der ikke fra norsk side er ændringer i forhold til tidligere beslutninger.

 

Det kan oplyses, at der for tiden gennemføres en offentlig høring om indførelse af EU-OPS i norsk ret.

 

Det kan videre oplyses, at subpart Q ikke dækker alle forhold på det pågældende område, hvorfor der mellem de skandinaviske luftfartsmyndigheder er enighed om at supplere EU-reglerne på visse områder. Arbejdet med udformninger heraf er iværksat, og der vil i Danmark blive gennemført en offentlig høring om indholdet heraf, hvilket vil give alle mulighed for at fremkomme med deres synspunkter.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen