Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. juni 2007

J. nr.          

  

 

Trafikudvalget har i brev af 10. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 245 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  245:

 

"Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste, hvis de sociale kørselsordninger udvides til en frit valg ordning, som foreslået af Danske Busvognmænd i TRU alm. Del – bilag 412."

 

 

Svar:

 

Jeg vil indledende bemærke, at denne type beregninger er vanskelige at gennemføre, og er forbundet med usikkerhed. Det skal ligeledes bemærkes, at tilskuddet til sociale rabatter ikke gives til alle de grupper, der nævnes af Danske Busvognmænd. Tilskuddet bruges kun til at give rabat til pensionister, førtidspensionister, unge samt personer med handicap. Tilskuddet bruges derfor ikke til børnerabatter, værnepligtige eller befordring af skolebørn, hvorfor disse grupper er udeladt fra vurderingen af omkostningerne.

 

Ydermere skal jeg bemærke, at DSB ikke yder sociale rabatter på ruten mellem København og Ystad. Ministeriets vurdering bygger derfor alene på tilskuddet til pensionister og unge/studerende, der befordres af Abildskou på ruten mellem Ålborg – Århus – København.

 

Ifølge Danske Busvognmænds egen vurdering vil omfanget af passagerer, som årligt befordres med hhv. pensionist- og ungdoms/studierabat, være omkring 56.000, hvis fjernbusdriften omfattes af de sociale kørselsordninger. Hvis rabatniveauet for disse rejser er det samme, som DSB’s vægtede rabatniveau til grupperne (ca. 36 % i forhold til en standartbillet), vurderer ministeriet, at den samlede udgift vil være omkring 5 mio. kr. om året. Heri er ikke medregnet administrationsudgifter for staten ved ordningen samt eventuelle efterspørgselseffekter.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen