Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. maj 2007

J. nr.           004-U18-000170

  

 

Trafikudvalget har i brev af 7. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 239 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  239:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. maj 2007 fra Danske Busvognmænd vedr. sociale kørselsordninger, jf. TRU alm. del – bilag 412"

Svar:

 

For at besvare henvendelsen fra Danske Busvognmænd er det vigtigt at påpege den forskel, der er på at udføre offentlig servicetrafik, og drive kommerciel busdrift. DSB og Arriva er kontraktligt forpligtet til at udføre servicetrafik, og modtager for denne ydelse en kontraktbetaling. Private busselskaber er derimod ikke kontraktligt forpligtet til at køre bustrafik, men udfører alene busdrift på ruter med udgangspunkt i kommercielle overvejelser.

DSB og Arriva modtager en samlet betaling for den kontraktlige forpligtelse, og betalingen omfatter den samlede landsdækkende jernbanebetjening – uanset om betjeningen på nogle strækninger genererer et underskud.

DSB og Arriva er ligeledes kontraktligt forpligtet til at yde rabat til unge med et Wildcard, handicappede, førtidspensionister og pensionister, og for denne forpligtelse modtager DSB og Arriva et tilskud fra Socialministeriet. DSB og Arrivas rabat bliver givet på alle rejser, hvor jernbaneselskaberne har takstkompetencen, og rabatterne er dermed ikke afhængige af, hvor i Danmark man bor.

DSB og Arrivas rabatforpligtelse følger dermed forpligtelsen til den landsdækkende trafikbetjening. DSB og Arriva skal derfor også yde rabat på rejser, uanset om dette er kommercielt rentabelt.

Det er DSB’s og Arrivas forpligtelse til at køre tog og DSB’s og Arrivas forpligtelse til at give rabat, der er årsagen til, at de modtager et bloktilskud fra staten.


De private busvognmænd er ikke underlagt tilsvarende kontraktlige forpligtelser, men kører alene persontrafik, hvor der er kommercielt interessant, og får derfor ikke del af bloktilskuddet til sociale rabatter.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen