|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25 . maj 2007 J. nr.          TRM004-U18-000164  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål 234 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. april 2007 fra Branceforeningen af Danske Distributionsvirksomheder vedr. høringsprocessen for nyt Regnskabsreglement for Post Danmark, jf. TRU alm. del - bilag 408."
I henvendelsen af 26. april 2007 fra Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder (Brancheforeningen) om nyt regnskabsreglement for Post Danmark A/S, retter Brancheforeningen en række kritiske bemærkninger imod to forhold:
1. Brancheforeningens inddragelse i høringsprocessen omkring nyt regnskabsreglement for Post Danmark A/S
2. Principperne for omkostningsfordeling i det nye regnskabsreglement for Post Danmark A/S
Ad 1)
Det nye regnskabsreglement blev i flere omgange drøftet
med Brancheforeningen, såvel på møder, som gennem udveksling af skriftlige bemærkninger.
Brancheforeningens bemærkninger har indgået i de drøftelser som mine medarbejdere har haft med Konkurrencestyrelsen, EU-kommissionen, og statens juridiske rådgiver, Kammeradvokaten.
En række af Brancheforeningens bemærkninger er indarbejdet i det ny regnskabsreglement for Post Danmark A/S, mens en række bemærkninger, bl.a. med baggrund i de førnævnte drøftelser, er udeladt.
Jeg synes således ikke, at Brancheforeningen med rimelighed kan påstå, at de ikke har været tilstrækkeligt inddraget i udarbejdelsen af det ny regnskabsreglement.
Mine medarbejdere har heller ikke nogen erindring om, at Brancheforeningen efter det seneste møde den 20. september 2006 som påstået skulle være blevet lovet at blive kontaktet igen inden udstedelsen af det ny regnskabsreglement.
Ad 2)
Brancheforeningen giver udtryk for, at visse af
omkostningsfordelingsprincipperne i det ny regnskabsreglement ikke er i
overensstemmelse med hverken EU’s postdirektiv og konkurrencereglerne.
Brancheforeningen henviser i den forbindelse bl.a. til en afgørelse fra Konkurrencestyrelsen fra november 2004, samt et notat fra 2003 om principperne for omkostningsfordeling.
Det skal bemærkes, at Konkurrencestyrelsen i sagerne imod Post Danmark A/S slog fast, at vurderingen af Post Danmark A/S’ fordeling af omkostninger, skal foretages efter Kommissionens principper i den såkaldte Deutsche Post afgørelse.
Det er netop principperne i Deutsche Post afgørelsen, der er lagt til grund ved udformningen af det ny regnskabsreglement for Post Danmark A/S.
I afgørelsen fra 2004, var Konkurrencestyrelsen således alene på en række punkter uenig i Post Danmark A/S’ konkrete udmøntning af principperne i Deutsche Post afgørelsen.
Siden Konkurrencestyrelsens behandling af sagerne i 2004, er der gennemført et meget omfattende arbejde i Post Danmark A/S med at udarbejde en allokeringsmodel for samtlige omkostninger og tjenester i Post Danmark A/S.
De anvendte fordelingsprincipper er detaljeret beskrevet i en modeldokumentation, og en uafhængig statsautoriseret revisor har udstedt en erklæring om, at de fastlagte principper og metoder er i overensstemmelse med principperne i regnskabsreglementet.
Der har forud for udstedelsen af det ny regnskabsreglement været ført drøftelser med EU-kommissionen om principperne i dette. Det bemærkes, at EU-kommissionen har bekræftet, at principperne i Deutsche Post afgørelsen kan lægges til grund ved udformningen af regnskabsreglementet. Efter aftale med EU-kommissionen er den endelige version af regnskabsreglementet sendt til EU-kommissionen.
Desuden er det ny regnskabsreglement endeligt fastlagt efter indgående drøftelser med Konkurrencestyrelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelserne i regnskabsreglementet ikke regulerer Post Danmark A/S’ prissætning eller fortrænger bestemmelserne i konkurrenceloven, undtagen i de tilfælde, hvor dette er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering. Som et eksempel herpå kan nævnes Post Danmark A/S’ priser på eneretsområdet, som i henhold til lov om postbefordringer er underlagt et prisloft.
Hovedreglen er således, at den almindelige konkurrencelovgivning gælder parallelt med regnskabsreglementet.
Endelig har forholdet mellem det ny regnskabsreglement og EU’s statsstøtteregler været drøftet med Kammeradvokaten.
Der er således udført et stort arbejde med henblik på at sikre, at det ny regnskabsreglement ikke er i konflikt med hverken konkurrencereglerne eller EU’s postdirektiv.
Flemming Hansen