Kaj Holst-Jørgensen

Gravmosevej 2

8600 Silkeborg

Dato             22. maj 2007

J. nr.           432-64       

  

 

Vedrørende motorvejen ved Silkeborg

 

Kære Kaj Holst-Jørgensen.

Tak for dit brev af 29. april 2007 vedrørende mit svar af 26. april 2007 på Trafikudvalgets spørgsmål 214.

Jeg har forelagt dit brev for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:

”Vejdirektoratet har i forbindelse med arbejdet med at optimere projektet for en motorvej i Kombilinien været i løbende dialog med Silkeborg Kommunes teknikere og med borgere, der kan blive berørt af projektet. Vejdirektoratet har deltaget i informationsmøder og været til møde med borgere, foreninger, virksomheder og institutioner, som har ønsket dette, og alle har haft mulighed for at fremsætte ønsker og forslag og få besvaret spørgsmål, mens arbejdet har stået på.

 

Da selve arbejdet med projektet i sagens natur er en fremadskridende proces, hvor forskellige forslag diskuteres og afprøves og måske forkastes undervejs, ville det være både uoverkommeligt og vildledende at publicere hvert enkelt lille skridt i arbejdsprocessen.

 

Vedrørende kommentarerne til Vejdirektoratets oplysninger i transport- og energiministerens besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l 214 kan oplyses følgende:

 

  1. Motorvejens aflastning af det interne vejnet eksklusive Østre Ringvej på strækningen mellem Århusvej og Oslovej i det forslag, som Vejdirektoratet p.t. arbejder med, bliver ikke mindre end i det i VVM-redegørelsen beskrevne projekt, hvor Østre Ringvej var forudsat nedlagt på strækningen mellem Århusvej og Oslovej.  Borgere og Silkeborg Kommune har fremsat ønske om, at Østre Ringvej opretholdes som forbindelse over Gudenåen for lokal trafik og langsomme køretøjer, som ikke må benytte motorvejen. 

 

  1. Anlægsperiodens varighed kendes ikke på nuværende tidspunkt.

 

  1. I det forslag, som Vejdirektoratet p.t. arbejder med, kan Østre Ringvejs nuværende beliggenhed fastholdes pÃ¥ strækningen fra Ã…rhusvej til og med parcelhusomrÃ¥det ved Gødvad Bakke, idet motorvejen forskydes ca. 40 meter mod syd i forhold til det tidligere forslag. Herved vil parcelhusomrÃ¥det ved Gødvad Bakke fortsat grænse op til Østre Ringvej ligesom i dag, men trafikken pÃ¥ Østre Ringvej bliver meget mindre, idet størsteparten af trafikken vil køre pÃ¥ motorvejen. NÃ¥r forskydningen af den nedgravede motorvej er begrænset til ca. 40 meter, er det for at minimere indgrebet i Søholt Idrætspark. 

 

Vest for parcelhusområdet ved Gødvad Bakke forlægges Østre Ringvej til et forløb langs motorvejens nordside gennem det nuværende erhvervsområde frem til Nørreskov Bakke.

 

  1. Det fremgår af Vejdirektoratets VVM-redegørelse fra 2006, at en motorvej i Kombilinien giver en lidt større aflastning af vejnettet i Silkeborg by end en motorvej i Resendalinien.

 

  1. En mindre dyb nedgravning af motorvejen langs Søholt Idrætspark og Silkeborg Højskole som følge af vejens forskydning mod syd er ikke ensbetydende med mindre støjdæmpning, idet støttevæggene langs motorvejens sider føres op over terrænniveau.

 

At motorvejen kommer til at afskære de nordøstligste ca. 40 m af moseområdet på nordbredden af Silkeborg Langsø vurderes ikke at true de nævnte plantearter Tue-kogleaks og Mose-pors i mosen, idet disse vokser i mosens fugtigste dele, som ikke vil blive berørt af motorvejen. Tue-kogleaks og Mose-pors kategoriseres som "Lokalt udbredte arter". Det betyder, at de ikke er almindelige i hele Danmark, men kun i en del af landet. Begge arter er ret almindelige i Silkeborg-området.

 

Mosen er meget udtørret og tilgroet med træer. Kun i mosens centrale og lavestliggende dele findes åbentstående vand og lysåbne arealer.
Motorvejen vil kun berøre den mest tilgroede og udtørrede og dermed mindst værdifulde del af mosen

 

  1. At lokaltrafikken mellem Nordre Ringvej og den forlagte del af Østre Ringvej kommer til at køre ad Nørreskov Bakke i det forslag, som Vejdirektoratet p.t. arbejder med, vil ikke medføre nogen overbelastning af krydset Nørreskov Bakke/Nordre Ringvej, idet motorvejen vil aflaste Ringvejen for gennemfartstrafikken.

 

  1. Det er korrekt, at Dyrehaven ikke vil kunne opretholdes som dyrehave, selvom motorvejen her forskydes lidt mod syd. Motorvejens forskydning mod syd i Dyrehaven er en konsekvens af forskydningen mod syd ud for parcelhusområdet ved Gødvad Bakke. 

 

  1. I det forslag, som Vejdirektoratet p.t. arbejder med, flyttes tilslutningsanlægget ved Nordre Højmarksvej længere mod nord, idet der etableres direkte vejforbindelse fra tilslutningsanlægget til en ny rundkørsel på Nordre Højmarksvej vest for Højmarkstoften og til rundkørslen ved Kejlstrupvej (øst for Højmarkstoften).

 

Herefter vil trafik, der skal til motorvejen fra Nordre Højmarksvej vest for Højmarkstoften, køre mod nord fra den nye rundkørsel, mens trafik, der skal til motorvejen fra Nordre Højmarksvej øst for rundkørslen ved Kejlstrupvej eller fra Kejlstrupvej syd for samme rundkørsel, vil køre mod nord fra rundkørslen ved Kejlstrupvej.

 

Det betyder, at der ikke vil være gennemkørende trafik på vej til eller fra motorvejen på den strækning af Nordre Højmarksvej, der er beliggende mellem de to rundkørsler, hvilket bekræftes af Vejdirektoratets trafikberegninger, som også viser, at trafikken på strækningen bliver mindre end i dag”.

 

Jeg kan henholde mig til det, Vejdirektoratet har oplyst.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen