|
|
|
Kaj Holst-Jørgensen Gravmosevej 2 8600 Silkeborg |
Dato            22. maj 2007 J. nr.          432-64        Â
|
|
Kære Kaj Holst-Jørgensen.
Tak for dit brev af 29. april 2007 vedrørende mit svar af 26. april 2007 på Trafikudvalgets spørgsmål 214.
Jeg har forelagt dit brev for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
â€Vejdirektoratet har i forbindelse med arbejdet med at optimere projektet for en motorvej i Kombilinien været i løbende dialog med Silkeborg Kommunes teknikere og med borgere, der kan blive berørt af projektet. Vejdirektoratet har deltaget i informationsmøder og været til møde med borgere, foreninger, virksomheder og institutioner, som har ønsket dette, og alle har haft mulighed for at fremsætte ønsker og forslag og fÃ¥ besvaret spørgsmÃ¥l, mens arbejdet har stÃ¥et pÃ¥.
Da selve arbejdet med projektet i sagens natur er en fremadskridende proces, hvor forskellige forslag diskuteres og afprøves og måske forkastes undervejs, ville det være både uoverkommeligt og vildledende at publicere hvert enkelt lille skridt i arbejdsprocessen.
Vedrørende kommentarerne til Vejdirektoratets oplysninger i transport- og energiministerens besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 214 kan oplyses følgende:
Vest for parcelhusområdet ved Gødvad Bakke forlægges Østre Ringvej til et forløb langs motorvejens nordside gennem det nuværende erhvervsområde frem til Nørreskov Bakke.
At motorvejen kommer til at afskære de nordøstligste ca. 40 m af moseområdet på nordbredden af Silkeborg Langsø vurderes ikke at true de nævnte plantearter Tue-kogleaks og Mose-pors i mosen, idet disse vokser i mosens fugtigste dele, som ikke vil blive berørt af motorvejen. Tue-kogleaks og Mose-pors kategoriseres som "Lokalt udbredte arter". Det betyder, at de ikke er almindelige i hele Danmark, men kun i en del af landet. Begge arter er ret almindelige i Silkeborg-området.
Mosen er meget
udtørret og tilgroet med træer. Kun i mosens centrale og lavestliggende dele
findes åbentstående vand og lysåbne arealer.
Motorvejen vil kun berøre den mest tilgroede og udtørrede og dermed mindst
værdifulde del af mosen
Herefter vil trafik, der skal til motorvejen fra Nordre Højmarksvej vest for Højmarkstoften, køre mod nord fra den nye rundkørsel, mens trafik, der skal til motorvejen fra Nordre Højmarksvej øst for rundkørslen ved Kejlstrupvej eller fra Kejlstrupvej syd for samme rundkørsel, vil køre mod nord fra rundkørslen ved Kejlstrupvej.
Det betyder, at der ikke vil være gennemkørende trafik pÃ¥ vej til eller fra motorvejen pÃ¥ den strækning af Nordre Højmarksvej, der er beliggende mellem de to rundkørsler, hvilket bekræftes af Vejdirektoratets trafikberegninger, som ogsÃ¥ viser, at trafikken pÃ¥ strækningen bliver mindre end i dagâ€.
Jeg kan henholde mig til det, Vejdirektoratet har oplyst.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen