Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 23 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. oktober 2006 fra HTS-A vedr. håndhævelse af køre- og hviletidsregler i Danmark, jf. TRU alm. del – bilag 38.”

 

Svar:

 

Henvendelse af 11. oktober 2006 er vedlagt en kopi af brev af 3. oktober 2006 fra HTS-A og 3F til justitsministeren. Dette brev indeholder kritik af sanktionerne for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid og kontrolapparatet på en række punkter.

 

Justitsministeriet kan oplyse, at de danske sanktioner for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid samt om kontrolapparatet blev ændret senest ved lov nr. 557 af 24. juni 2005, hvorved sanktionerne skærpedes med virkning fra den 1. september 2005.

 

Baggrunden for skærpelsen var, at der ved politiets kontroller var konstateret adskillige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, hvilket efter Justitsministeriets opfattelse indebar en betydelig færdselssikkerhedsmæssig risiko for medtrafikanter, passagerer i busser mv.

 

Skærpelsen indebar, at bødeniveauet blev hævet, ligesom der blev tilvejebragt hjemmel til frakendelse af førerretten.

 

I forbindelse med høringen over lovforslaget og i månederne efter ikrafttrædelsen rejste transportbranchen kritik af de skærpede sanktioner.

 

Justitsministeriet besvarede den 3. januar 2006 spørgsmål nr. 84 af 18. november 2005 fra Folketingets Retsudvalg om sanktionerne på køre- og hviletidsområdet.

 

Den 5. januar 2006 besvarede ministeriet Retsudvalgets spørgsmål nr. 100 af 25. november 2006 om samme emne.

 

Det fremgår af besvarelserne, at Justitsministeriet på baggrund af kritikken af de nye skærpede sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne ville indkalde de berørte organisationer og myndigheder til et møde med henblik på en drøftelse af de rejste problemstillinger.

 

Justitsministeriet har i foråret 2006 afholdt en række møder med de berørte organisationer og myndigheder med henblik på drøftelse af blandt andet de problemstillinger, der er nævnt i brevet af 3. oktober 2006 fra HTA-A og 3F. På møderne har repræsentanterne fra branchen fået lejlighed til at uddybe branchens synspunkter og redegøre for mere specifikke ønsker.

 

Såvel HTS-A som 3F er – sammen med en række øvrige repræsentanter for den samlede transportbranche – indkaldt til møde i Justitsministeriet den 31. oktober 2006. På mødet vil Justitsministeriet oplyse branchen om, i hvilket omfang branchens ønsker vil blive imødekommet.