Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29/5-07

J. nr.           004-018

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 227 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  227:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2007 fra HTS vedr. analyserapport om vejtransportbranchen, jf. TRU alm. Del – bilag 393."

Svar:

 

Den 16. april 2007 offentliggjorde regeringen ”Analyserapport om vejtransportbranchen”.

I forlængelse af denne offentliggørelse har erhvervsorganisationen HTS fremsendt brev af 24. april 2007 til regeringen, hvor HTS præsenterer et handlingskatalog med konkrete indsatspunkter set i lyset af ”Analyserapporten og vejtransportbranchen” og den kommende vejgodsstrategi.

Handlingskataloget omfatter en lang række initiativforslag, der er grupperet i følgende 7 hovedområder:

1.       Adgang til sammenhængende og effektiv infrastruktur

2.      Adgang til arbejdskraft og uddannelse

3.      Adgang til viden og innovation

4.      Fokus pÃ¥ offentlig regulering og forenkling

5.      Adgang til kapital og bedre rammevilkÃ¥r

6.      Adgang til lige internationale konkurrencebetingelser

7.      Fokus pÃ¥ miljø og transport

Jeg vil koncentrere mit svar om disse syv hovedpunkter, hvor jeg vil redegøre for regeringens overvejelser i forhold til punkterne og herunder vurdere HTS forslag i relation til den kommende vejgodsstrategi.

Ad. 1 Adgang til sammenhængende og effektiv infrastruktur

I regeringen lægger vi stor vægt på at sikre en god og effektiv infrastruktur. Jeg kan i denne sammenhæng oplyse, at regeringen i efteråret 2006 har nedsat en infrastrukturkommission.

Infrastrukturkommissionen er bredt sammensat af forskere indenfor transport og økonomi, repræsentanter fra transportorganisationer og erhvervsfolk. Kommissionen skal analysere fremtidens behov for infrastruktur og komme med forslag og strategier vedr. håndteringen af de langsigtede udfordringer for transportinfrastrukturen. Infrastrukturkommissionen forventes at afrapportere i 2007.

Jeg har stor tiltro til, at vi med udgangspunkt i Infrastrukturkommissionens afrapportering kan få en god og grundig drøftelse af hvordan vi sikrer en sammenhængende og effektiv infrastruktur i Danmark.

Ad 2.  Adgang til arbejdskraft og uddannelse

Jeg er helt enig med HTS i, at vejtransporterhvervet står overfor en stor udfordring i forhold til at sikre fortsat adgang til arbejdskraft og uddannelse.

Transporterhvervet mærker på linje med andre erhverv, at det er blevet vanskeligere at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, hvilket bl.a. skal ses i sammenhæng med den faldende ledighed, vi oplever i Danmark.

Jeg vil gerne rose HTS’ initiativforslag med henblik på at sikre et bredt rekrutteringsgrundlag, der bl.a. omfatter flere nydanske og kvinder i erhvervet.

Jeg kan oplyse, temaerne vedrørende adgang til arbejdskraft og uddannelse vil indgå som centrale elementer i den kommende vejgodsstrategi.

Ad 3. Adgang til viden og innovation

HTS peger under dette punkt på bl.a. på behovet for at styrke forskning og innovation indenfor områderne transport, logistik og distribution.

Jeg er enig i, at der er behov for at styrke især transportforskningen. Herunder den erhvervsrettede transportforskning, der bl.a. vedrører forskning i logistik og distribution.

Transport- og Energiministeriet udgav i efteråret 2006 publikationen ”Strategi for transportforskning i Danmark”. Af transportforskningsstrategien fremgår bl.a., at der er behov for at styrke den erhvervsrelaterede forskning, der kan understøtte en mere effektiv transportsektor.

Regeringen og partierne bag globaliseringsaftalen har besluttet at afsætte 30 mio. kr. til transportforskning startende fra 2008. Jeg forventer, at vi med disse midler kan styrke forskning og innovation i transporterhvervet.

Ad 4. Fokus på offentlig regulering og forenkling

HTS anmoder om, at de administrative byrder sættes i forhold til erhvervets konkurrenceevne.

Jeg forventer, at en kommende vejgodsstrategi vil indeholde en række forslag til administrative lettelser, der kan gennemføres, uden at vi går på kompromis med trafiksikkerheden.

Ad 5. Adgang til kapital og bedre rammevilkår

HTS foreslår en række initiativer, der kan bidrage til at sikre bedre rammevilkår for erhvervet og herunder skabe bedre adgang til kapital.

Udvikling af erhvervets rammevilkår indgår som et helt centralt element i den kommende vejgodsstrategi. Jeg finder derfor HTS bidrag på dette punkt meget nyttigt i forhold til den videre proces med vejgodsstrategien.

Ad 6. Adgang til lige internationale konkurrencebetingelser

HTS lægger stor vægt på vejtransporterhvervets internationale dimension, herunder perspektiverne i forhold til sikre fair og lige konkurrencevilkår.

Jeg er helt enig i, at de internationale udfordringer for vejtransporterhvervet er betydelige. I den kommende vejgodsstrategi vil der derfor blive lagt vægt på en belysning af erhvervets internationale udfordringer med henblik på at sikre, at erhvervet rustes bedst muligt i den internationale konkurrencesituation.

Ad 7. Fokus på miljø og transport

HTS fremhæver spørgsmålet transport og miljø som det sidste punkt i rækken af emner i handlingskataloget.

Jeg er helt enig i transport og miljø er meget vigtigt tema for erhvervet, og jeg derfor glad for, at erhvervet selv bringer spørgsmålet transport og miljø i fokus.

Der er gennem de seneste årtier sket betydelige miljøforbedringer i vejgodstransportsektoren, men der eksisterer fortsat et stort potentiale for forbedringer. Transport og miljø vil derfor også indgå som et naturligt element i den kommende vejgodsstrategi.

 

Jeg skal afslutningsvis oplyse, at jeg ser frem til at drøfte de konkrete initiativforslag med HTS og andre dele af vejtransporterhvervet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen