|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. maj 2007 J. nr.          432-33        Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Vil ministeren oplyse prisforskellen mellem at anlægge en motorvej eller en motortrafikvej pÃ¥ anden og tredje etape af Rute 21, nÃ¥r der tages højde for forslagene i den nye vejledning fra Vejdirektoratet til veje og stier i Ã¥bent land, som VejregelrÃ¥det godkendte 6. september 2006, hvor der bl.a. foreslÃ¥s midterautoværn pÃ¥ 2+1 vejene? Vil ministeren i sit svar vise prisforskellen ved anlæg af en motortrafikvej pÃ¥ anden og tredje etape af Rute 21 henholdsvis med og uden Vejdirektoratets nye forslag til anlæg af motortrafikveje?â€
Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at Vejregelrådet den 6. september 2006 godkendte, at en række forslag til bl.a. tværsnit for veje og stier i åbent land kunne viderebehandles ved som det næste skridt i processen at sende dem i høring. Denne høring er netop afsluttet og de indkomne kommentarer vurderes. Der er således ikke tale om, at der foreligger en ny vejledning på nuværende tidspunkt.
Vejdirektoratet har ikke foretaget beregninger på det konkrete anlæg af motortrafikvej mellem Tuse og Vig under hensyntagen til de foreslåede regler.
For så vidt angår prisforskellen mellem en motortrafikvej og en motorvej på rute 21 mellem Tuse og Vig henvises til mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 172 af 14. marts 2007, hvor Vejdirektoratet vurderer de anslåede udgifter til anlæg af en motorvej på strækningen til at være 40-60 pct. højere end udgifterne til anlæg af motortrafikvej – under forudsætning af, at en sådan beslutning træffes inden anlæg af en motortrafikvej er påbegyndt.
Flemming Hansen