Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. maj 2007

J nr.             459-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 17. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 223 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 223:

"Vil ministeren overveje at forbyde de såkaldte "skildpaddebump"? Disse er næsten umulige at passere på motorcykel selv ved lav hastighed."

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF)

 

Svar:

Der findes allerede i dag bindende regler for bump. Reglerne har form af funktionskrav, der sætter grænser for den lodrette acceleration, som en fører må påvirkes af ved at passere bumpet med den skiltede hastighed. Bump, der ikke overholder disse funktionskrav, er ulovlige fra 1. august 2007 ifølge Bekendtgørelse nr. 825 af 02/10/2002 om hastighedsdæmpende bump.

 

I vejreglernes katalog over typegodkendte bump er beskrevet en række bump, som overholder funktionskravene. "Skildpaddebump"  –  eller "mushrooms"  –  er godkendt og indarbejdet i bump­typekataloget som en særlig bumptype med betegnelsen pukkelbump. Pukkelbump blev indført for at tilgodese bl.a. bus­selskabers ønske om en bumptype, der giver mindre gener for erhvervs­chauf­fører og passagerer. Inden godkendelsen blev bumpene testet af motor­cykel­betjente fra rigspolitiet, som efter et par ændringer (sænkning af pilhøjden og ændring af overfladens friktion) godkendte bumptypen.

 

Der er set eksempler på, at pukkelbump er placeret forkert både horisontalt og vertikalt, hvilket gør dem farlige for motorcykler. Ved at følge anvis­ningerne i bumptypekataloget kan dette undgås, og samtidig er man sikker på at over­holde de bindende krav til bumpenes funktion.

 

I bumptypekataloget advares der om særlige problemer for motorcykler i vej­kryds, og der gives anvisning på korrekt placering. Disse anvisninger er i færd med at blive indarbejdet i det tilknyttede vejregelhæfte (Byernes Trafikarealer, Hæfte 7, Fartdæmpere).


Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen