Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. maj 2007

J nr.             459-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 17. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 218 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 218:

 

"I hvor mange tilfælde skyldtes ulykken tekniske/mekaniske fejl på motorcyklen, som direkte kan henføres til dårlig vedligeholdelse?"

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF)

 

Svar:

 

Oplysninger om de involverede køretøjers vedligeholdelsesstand bliver ikke systematisk opført i ulykkesregistreret. I én af de 21 dødsulykker i 2006 er det anført, at der var tekniske fejl på motorcyklen. Ulykken var en eneulykke med kraftig spirituspåvirkning, og det kan ikke ud fra ulykkesoplysningerne afgøres, om fejlen på motorcyklen har været medvirkende til ulykken.

 

Det vil sjældent være muligt at udpege en enkelt omstændighed ved en ulykke (eksempelvis en køretøjsteknisk fejl) som den eneste direkte årsag til ulykken. Hidtil har dybdeanalyser af større ulykkesmængder som oftest konkluderet, at tekniske fejl på køretøjer optræder som en medvirkende faktor i 5-10 % af ulykkerne. Vejdirektoratet har ikke kendskab til analyser, der viser, om dette også gælder specifikt for motorcykelulykker.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen