Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. maj 2007

J nr.             459-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 17. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 217 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 217

 

"Hvor mange af de dræbte motorcyklister havde selv skylden for ulykken?"

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF)

 

Svar:

 

Det vil sjældent være muligt at udpege en enkelt omstændighed ved en ulykke som den eneste direkte årsag til ulykken – heller ikke i de tilfælde hvor der ved en retslig afgørelse sker en entydig fastlæggelse af det rent juridiske skylds­spørgsmål. Derfor er det ikke en del af den officielle ulykkesregistrering i Danmark at angive årsag eller skyld, og ulykkesregisteret inde­holder således ikke disse oplysninger.

 

En række objektivt registrerbare omstændigheder ved de enkelte ulykker kan sammen med politiets tekstlige beskrivelser af ulykkesforløbet give en antyd­ning af, om trafikantadfærden har været medvirkende til ulykken – eksempel­vis var motorcyklisten spirituspåvirket i 4 af de 8 eneulykker med dødelig ud­gang i 2006. Det vil imidlertid kræve en grundigere analyse at fast­slå, om fører­nes spirituspåvirkning rent faktisk har haft betydning for ulykkens opståen, og der vil ofte være stor usikkerhed forbundet med at vurdere trafikantadfærdens betydning alene ud fra oplysningerne i ulykkesregisteret.

 

Danske som udenlandske analy­ser af større ulykkes­mængder har som oftest konkluderet, at trafikantadfærden er en ulykkesfaktor i mindst 90 % af alle ulykkerne. Vejdirektoratet har oplyst, at direktoratet ikke kendskab til analyser, der viser, om dette også gælder specifikt for motorcykel­ulykker.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen