|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. maj 2007 J nr.            459-1  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 217 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvor mange af de dræbte motorcyklister havde selv skylden for ulykken?"
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF)
Det vil sjældent være muligt at udpege en enkelt omstændighed ved en ulykke som den eneste direkte Ã¥rsag til ulykken – heller ikke i de tilfælde hvor der ved en retslig afgørelse sker en entydig fastlæggelse af det rent juridiske skyldsÂspørgsmÃ¥l. Derfor er det ikke en del af den officielle ulykkesregistrering i Danmark at angive Ã¥rsag eller skyld, og ulykkesregisteret indeÂholder sÃ¥ledes ikke disse oplysninger.
En række objektivt registrerbare omstændigheder ved de enkelte ulykker kan sammen med politiets tekstlige beskrivelser af ulykkesforløbet give en antydÂning af, om trafikantadfærden har været medvirkende til ulykken – eksempelÂvis var motorcyklisten spirituspÃ¥virket i 4 af de 8 eneulykker med dødelig udÂgang i 2006. Det vil imidlertid kræve en grundigere analyse at fastÂslÃ¥, om førerÂnes spirituspÃ¥virkning rent faktisk har haft betydning for ulykkens opstÃ¥en, og der vil ofte være stor usikkerhed forbundet med at vurdere trafikantadfærdens betydning alene ud fra oplysningerne i ulykkesregisteret.
Danske som udenlandske analyÂser af større ulykkesÂmængder har som oftest konkluderet, at trafikantadfærden er en ulykkesfaktor i mindst 90 % af alle ulykkerne. Vejdirektoratet har oplyst, at direktoratet ikke kendskab til analyser, der viser, om dette ogsÃ¥ gælder specifikt for motorcykelÂulykker.
Flemming Hansen