Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato  26. april 2007

J. nr.  432-64                

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april 2007 stillet mig følgende spørgsmÃ¥l 214 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  214:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. april 2007 fra Kaj Holst-Jørgensen vedr. motorvej ved Silkeborg, jf. TRU alm. Del – bilag 371."

Svar:

 

Da Kaj Holst-Jørgensens henvendelse drejer sig om et møde i Silkeborg den 12. april 2007 om projektet for motorvejen ved Silkeborg, hvor Vejdirektoratet har deltaget, har jeg bedt om Vejdirektoratets bemærkninger, hvortil jeg kan henholde mig.

Vejdirektoratet har oplyst følgende:

”I forbindelse med det igangværende arbejde med optimering af projektet for en motorvej i Kombilinien ved Silkeborg, har Vejdirektoratet været i dialog med grundejerforeninger, lokalråd, erhvervsråd, sportsklubber og interesseforeninger, som berøres af projektet.

 

En interesseforening, der kalder sig ”Foreningen af Kombiramte”, indbød sine medlemmer til et møde i Silkeborg den 12. april 2007 og anmodede Vejdirektoratet om deltage med en repræsentant, som kunne orientere om de løsninger, der arbejdes med for projektet. Det blev oplyst, at der var tale om et lukket møde kun for foreningens medlemmer og indbudte gæster.

Vejdirektoratet valgte at imødekomme foreningens anmodning, idet det blev understreget over for foreningen, at projektarbejdet ikke er afsluttet, og at de løsninger, der p.t. er under behandling, derfor ikke kan betragtes som endelige i forhold til det notat, Vejdirektoratet skal udarbejde til transport- og energiministeren.

I sin henvendelse til Folketingets Trafikudvalg, der har været bragt som læserbrev i Midtjyllands Avis, udtrykker Kaj Holst-Jørgensen utilfredshed med, at der kun var adgang til mødet for medlemmer af ”Foreningen af Kombiramte”, idet han mener, at alle borgere i Silkeborg skulle orienteres om projektændringerne. Han er derfor også utilfreds med, at pressen var nægtet adgang, og spørger, hvem der har besluttet, at det skulle være et lukket møde, og hvorfor.

Vejdirektoratet må her henlede opmærksomheden på, at mødet var arrangeret af ”Foreningen af Kombiramte”.

På forespørgsel meddelte Vejdirektoratet, at det ikke ønskede pressens tilstedeværelse, da projektet som nævnt ikke var klar til en præsentation for offentligheden.

Kaj Holst-Jørgensen, der er initiativtager til ”Borgere mod Kombilinien”, deltog i mødet. Han refererer i sin henvendelse de projektændringer, som Vejdirektoratet omtalte på mødet, og fremsætter på baggrund heraf forskellige delvis fejlagtige påstande.

 

Her skal således gøre opmærksom på følgende fejlagtige påstande, idet Vejdirektoratets kommentarer til disse er anført i parentes:

 

-          at motorvejens aflastning af det interne vejnet bliver væsentligt mindre (her hentydes sandsynligvis til, at Østre Ringvej i det ændrede projekt opretholdes frem til Ã…rhusvej af hensyn til den lokale trafik, som vil udgøre ca. 3.000 biler i døgnet, og som i det VVM-undersøgte projekt var henvist til at benytte motorvejen pÃ¥ strækningen mellem Ã…rhusvej og Oslovej)

 

-          at anlægsperioden bliver meget lang og besværlig (projektændringerne medfører tværtimod, at anlægsfasen bliver lettere end i det tidligere projekt)

 

-          at det ikke er lykkedes at finde væsentlige forbedringer mht. støj og luftforurening (det er ikke korrekt for sÃ¥ vidt angÃ¥r støj, idet en stor del af projektændringerne vil reducere støjudbredelsen; for sÃ¥ vidt angÃ¥r luftforurening er det eftervist, at grænseværdierne for forurenende stoffer ingen steder vil blive overskredet)

 

-          at flytningen af tilslutningsanlægget ved Oslovej medfører, at man ikke længere kan komme pÃ¥ motorvejen i vestlig retning (det kunne man heller ikke i det tidligere projekt, idet behovet herfor er meget lille de pÃ¥gældende steder)

 

-          at bibeholdelse af Østre Ringvej ved Søholt medfører, at idræts- og institutionsomrÃ¥derne bliver udsat for mere støj, og at mange idrætsfaciliteter mÃ¥ flyttes væk fra omrÃ¥det (der vil blive støjafskærmet i fornødent omfang, og flytningen af tilslutningsanlægget ved Oslovej medfører, at indgrebet i idrætsomrÃ¥det bliver mindre end med det VVM-undersøgte projekt)

 

-          at krydset ved Nørreskov Bakke-Nordre Ringvej bliver overbelastet i spidssituationer (krydset vil blive aflastet for gennemfartstrafikken og dermed fÃ¥ mindre trafik end i dag)

 

-          at motorvejen er rykket mod nord i Dyrehaven (motorvejen er flyttet mod syd, hvorved udgravningens omfang i Dyrehaven reduceres)

 

-          at den nye rundkørsel pÃ¥ Nordre Højmarksvej ved den nye tilkørselsvej til motorvejstilslutning nord herfor medfører øget støj (motorvejen vil aflaste Nordre Højmarksvej, hvorved trafikken bliver mindre end i dag)

 

Kaj Holst-Jørgensen slutter med at oplyse, ”at der var ca. 60 deltagere i mødet, og stort set alle var meget skuffede over, at statsministerens løfter om al mulig imødekommenhed over for at mindske ulemperne ved Kombilinien ikke havde givet mærkbar effekt”.

 

Som det fremgår af Vejdirektoratets bemærkninger til Kaj Holst-Jørgensens kritikpunkter ovenfor, vil de projektændringer, som Vejdirektoratet p.t. arbejder med, alle have en positiv effekt i relation til at mindske ulemperne ved Kombilinien”.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen