Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 207 stillet af Folketingets Trafikudvalg.
Spørgsmål 207
Trafikudvalget har, jf. TRU alm. del - spm. 200, bedt om kommentar fra transport- og energiministeren til en henvendelse fra Borgergruppe mod Kombilinien, men udvalget ønsker også at få en kommentar til henvendelsen fra miljøministeren og skal derfor bede ministeren kommentere TRU alm. del - bilag 354.
Svar
Det er min opfattelse, at regeringen traf det rigtige valg, da man foretrak Kombilinien frem for Resendallinien. Ved at vælge Kombilinien undgik man at gøre indgreb i Gudenådalen, der repræsenterer store nationale landskabelige og rekreative værdier. Man undlader endvidere at berøre de store fredninger omkring Gudenådalen, og man vælger et vejtrace, der på længere strækninger følger det eksisterende vejforløb.
Der er imidlertid ingen tvivl om, at Kombilinien indebærer betydelige indgreb i natur- og landskabsværdier og gener for lokalbefolkning og byudvikling.
Som det fremgår af trafik- og energiministerens svar, arbejdes der på at formindske de gener, der var forbundet med det oprindelige forslag til Kombilinien. Der er bl.a. tale om forlængelse af landskabsbro, forbedring af fauna- og stipassager, naturforbedring i form af flere vandhuller, støjafskærmning og overdækning eller nedgravning af vejen på visse strækninger. Skov- og Naturstyrelsen samarbejder for tiden med Vejdirektoratet om at opnå en række af disse forbedringer.
Det må således forventes, at det endelige vejprojekt vil tage mere hensyn til natur og miljø og til lokalbefolkningens ønsker end det oprindelige projekt, som er det, der er grundlaget for borgergruppens henvendelse og kritik.
Jeg kan i øvrigt henvise til den grundige gennemgang af kritikpunkterne i borgergruppens henvendelse, som er indeholdt i trafik- og energiministerens svar.