Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             27. april 2007

J. nr.           004-U18-150

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 202 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 202:

 

"Kan ministeren oplyse, om det er korrekt, at de nye ICE-togsæt, som DSB har lejet af DB, siden 2004 har fået forbud af de tyske jernbanemyndigheder mod at benytte kurvestyring af vognkassen, der skal gøre det muligt for togene at køre hurtigt gennem kurver, fordi kurvestyringen er under mistanke for at være årsag til revner i akslerne, og om dette i bekræftende fald vil virke begrænsende for anvendelsen af togene i Danmark?"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst, at ved aktiv kurvestyring skal infrastrukturen være udrustet med en speciel form for togkontrolanlæg (GNT-ATC). Denne udrustning af infrastrukturen er ikke blevet opdateret i Tyskland i de senere år, hvorfor der ikke køres med aktiv kurvestyring. Det er således på grund af mangler i infrastrukturen, at toget ikke kører med aktiv kurvestyring. Toget har aldrig haft forbud mod kørsel med aktiv kurvestyring.

I Danmark findes denne udrustning heller ikke i infrastrukturen, og toget vil derfor ikke køre med aktiv kurvestyring i Danmark. Dette har ingen indflydelse på den planlagte kørsel med toget i Danmark.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen