|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            31. oktober 2006 J. nr.          004-U18-25  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 20 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvad kan ministeren oplyse om konsekvenserne ved en udvidelse af Roskilde Lufthavnen for så vidt angår flysikkerhed og støj for beboerne i området, idet der ifølge deputationen fra Stop Støjen vil blive et væsentligt forøget antal små og store fly, som vil skulle have en lavere indflyvningshøjde til Roskilde Lufthavn pga den geografiske nærhed til Kastrup Lufthavn?"
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet anmodet Statens Luftfartsvæsen (SLV) om en udtalelse, som jeg skal henholde mig til:
â€Efter SLV’s vurdering vil en udvidelse af Roskilde Lufthavn kombineret med afstanden til Københavns Lufthavn, Kastrup ikke medføre sikkerhedsmæssige konsekvenser, herunder ikke medføre øget risiko for kollisioner mellem fly. De gældende regler, der bygger pÃ¥ internationale standarder, indeholder krav om operationelle bestemmelser, der sikrer koordinering mellem to nærtliggende lufthavne. Allerede i dag finder der koordinering sted mellem flyvekontrolenhederne i Kastrup og Roskilde. Der er adskillige eksempler pÃ¥ storbyer, bl. a. Paris og London, hvor der ligger flere store lufthavne tæt pÃ¥ hinanden.
Der er ikke planlagt ændringer af indflyvningshøjderne til Roskilde Lufthavn.
I VVM-redegørelsen er de støjmæssige konsekvenser ved en udvidelse af lufthavnen belyst. Det er heri gjort op, at en fuld udnyttelse af godkendelsen vil medføre, at 540 boliger blive belastet med støj, som overskrider Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. Til sammenligning er der ved en beflyvning svarende til 2002 84 boliger, der belastes med flystøj over de vejledende grænseværdier.â€
Flemming Hansen