|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato     16 . april 2007 J nr.  004-u18-000144 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 28. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 186 , som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren oplyse, hvor meget det danske benzinforbrug steg som følge af, at hastighedsgrænsen på motorvejene blev sat op fra 110 til 130 km/t, samt hvor meget ekstra kuldioxid der af den årsag bliver sendt op i atmosfæren om året?"
Vejdirektoratet er for nærværende i samarbejde med Danmarks Transport Forskning i gang med en sammenfattende undersøgelse af effekterne af indførelsen af 130 km/t - herunder en vurdering af miljøeffekterne. Undersøgelsen forventes færdig inden årets udgang, og før da kan der ikke svares endeligt på spørgsmålet.
Vejdirektoratets hastighedsbarometer, som er tilgængeligt på VD´s hjemmeside, viser imidlertid, at hastighederne på 130 strækningerne ikke har ændret sig voldsomt siden indførelsen af de nye hastighedsgrænser - selvom den seneste udvikling antyder, at hastighederne er på vej op igen.
På de strækninger, hvor der ved ændringen blev indført en skiltet hastighedsgrænse på 110 km/t, skete der et betydeligt fald i gennemsnitshastigheden, og hastigheden ligger fortsat lavere end før april 2004.
På den baggrund er forventningen, at Vejdirektoratets evaluering vil vise, at indførelsen af 130 km/t har betydet en nedgang i brændstofforbruget, og dermed CO2-udslippet.
Flemming Hansen