|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20 . april 2007 J nr.            004-142  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 183 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. marts 2007 fra Advokatfirmaet Bech-Bruun på vegne af Vejle Havn vedr. nationale interesser contra lokalpolitiske ønsker, jf. TRU alm. del - bilag 333."
Svar:
Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til forslaget til havneloven, der trÃ¥dte i kraft den 1. januar 2000, at der gennem de seneste Ã¥r er sat fokus pÃ¥ havnene med sigte pÃ¥ at fremme søtransporten og dermed bidrage til en styrkelse af de miljøvenlige transportformer.Â
Det nævnes videre, at den nye lov skal bidrage til at give mulighed for større dynamik og større konkurrencedygtighed i danske havne med det sigte at fremme søtransporten som led i opprioriteringen af de miljøvenlige transportformer.
En netop offentliggjort undersøgelse, udført af Danske Havne, viser en meget positiv udvikling for provinshavnene med stigende godsmængÂder. En sÃ¥dan udvikling, som ogsÃ¥ kan medvirke til at mindske presset pÃ¥ landevejene, støttes af regeringen.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r omdannelse af havneafsnit til byformÃ¥l henholder jeg mig til, at dette skal ske under hensyn til havnelovens bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen og havnebestyrelsen i en kommunal selvstyrehavn skal varetage havnens interesser ved udøvelsen af deres kompetence.     Â
Med venlig hilsen
Flemming Hansen