|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. april 2007 J nr.            524-7/004-147  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 182 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. marts 2007 fra Vigand Rasmussen, Vejle vedr. nedlæggelse af gods- og restbaner, jf. TRU alm. del - bilag 326."
Vigand Rasmussen, Vejle har henvendt sig til Trafikudvalget i et brev som udvalget modtog 22. marts 2007, hvori der fremføres en række bemærkninger i forhold til den formelle nedlæggelse af visse gods- og restbaner.
Vigand Rasmussen henviser i sit brev til, at lovgrundlaget kan være for gammelt. Her er udgangspunktet, at medmindre andet er anført i loven, gælder bestemmelserne, ind til de mÃ¥tte blive ændret eller ophævet ved lov. De anvendte bestemmelser er blevet vurderet i lyset af udvikÂlingen og fundet fuldt anvendelige i dagens situation.
Til Vigand Rasmussens spørgsmÃ¥l om der har været kontakt til Haderslev Kommune m.fl., kan det oplyses, at det for alle strækÂninger gælder, at der i 2006 som en del af beslutningsgrundlaget for nedlægÂgelÂsen af gods- og restbanerne bl.a. blev foretaget interviews med de berørte kommuner, amter, trafikselskaber, virksomheder med transportÂpotentiale m.fl.
Interviewundersøgelsen har vist, at der pÃ¥ de nedlagte strækninger ikke har vist sig at være et trafikbehov, som stÃ¥r i et rimeligt forhold til de af BanedanÂmark anslÃ¥ede investeringer, som mÃ¥tte være nødvendige for en genÃ¥bning af trafikken pÃ¥ den givne strækning.
I Trafikstyrelsens breve til de berørte mynÂdigheder mv. præciseres det netop, at det er kommunen, der som planmyndigÂhed kan sætte rammerne for den fremtidige anvendelse, samt at en formel nedÂlæggelse af en strækning betyder, at strækningen definitivt tages ud af det offentlige danske jernbanenet og kan overgÃ¥ til â€Andre formÃ¥l†- men at â€Andre formÃ¥l†altsÃ¥ ogsÃ¥ omfatter veteranbanekørsel – Haderslev Kommune ønsker i øvrigt, som Vigand Rasmussen ogsÃ¥ anfører i sit spørgsmÃ¥l, at der kan etableres veterantogskørsel pÃ¥ en del af strækningen Vojens-Haderslev.
I øvrigt vil jeg - i den nuværende situation, hvor der arbejdes på at indhente årtiers efterslæb på hovedstrækningerne - naturligvis lægge vægt på et velfungerende hovednet, dvs. på de strækninger, hvor behovet er størst og hvor mange passagerer kommer dagligt og de store mængder gods allerede findes, frem for at bruge ressourcerne på baner, hvor der ikke er fundet realistiske, dokumenterede planer mv. med henblik på at genoptage jernbanedriften med gods og/eller passagerer.
Jeg kan endvidere bemærke, at Trafikudvalget har fået forelagt Trafikstyrelsens indstillinger om håndtering af gods- og restbanerne, og ikke har haft bemærkninger hertil.
Vojens-Haderslev
Som nævnt har der været foretaget en grundig høring bl.a. af de af Vigand Rasmussen nævnte parter i form af en interviewrunde.
Under interviewet henviste Haderslev Kommune til sit høringssvar til forslag til lov om visse gods- og havnebaner, vedtaget som lov nr. 1423 af 21. december 2005, hvoraf det fremgår, at Kommunen ønsker dele af strækningen nedlagt og andre dele anvendt til veterantog.
Haderslev kommune er pÃ¥ den anden side ogsÃ¥ positiv overfor et skitseprojekt til forbedring af rute 47, der er af betydning for industriomrÃ¥det i Hammelev. Dette projekt har imidlertid som forudsætning, at Vojens-Haderslev banen nedlægges. Det skyldes, at det er nødvendigt at anvende en del af det nuværÂende banetracé til kommune- og tilslutningsveje.
Tønder-Tinglev.
Vigand Rasmussen mener, at forslaget â€pÃ¥lægger†de to operatører forpligtigelser og udgifter og finder derfor forslaget â€opsigtsvækkendeâ€.
Men sagen er, at de to operatører uopfordret har henvendt sig til TrafikÂstyrelsen angÃ¥ende mulighederne for, bl.a. med forslag om for egne midler, at genÃ¥bne samt genoptage regelmæssig jernbanedrift pÃ¥ strækningen Tønder-Tinglev.
Forslaget er således - set i lyset af at fokus nødvendigvis må være på hovednettet - primært et forsøg på at være imødekommende over for de to operatører, som har henvendt sig med ønske om selv at genoprette strækningen.
Flemming Hansen