Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             31. oktober 2006

J. nr.           004-U18-25

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 18 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 18:

 

"Med henvisning til den deputation fra Stop Støjen, der havde foretræde for Trafikudvalget 5. oktober 2006 om udvidelse af Roskilde Lufthavn, jf. TRU alm. del - bilag 19 og (2005-06) TRU alm. del - bilag 553, bedes ministeren redegøre for, hvilke trafikale konsekvenser i form af øget trafik på de lokale veje i området, en udvidelse af Roskilde Lufthavn vil medføre. "

Svar:

Hovedstadens Udviklingsråd har som planmyndighed og Roskilde Amt har som miljømyndighed behandlet de trafikale konsekvenser på lokale veje som følge af en udvidelse af Roskilde Lufthavn.

HURs Regionplantillæg med VVM for udvidelse af Roskilde Lufthavn beskriver forøget trafik til og fra lufthavnen i rapportens afsnit ”6.3 Vejtrafik”, og Roskilde Amts udkast til miljøgodkendelse behandler forøget trafik til og fra lufthavnen i afsnit ”5.14 Til- og frakørsel”.

I anledning af spørgsmål nr. 18 er disse foreliggende trafikoplysninger, der redegør for trafikken på de lokale veje, opsummeret således af Vejdirektoratet:

”Ifølge regionplantillæg fra HUR med VVM om en lufthavnsudvidelse vil en ændret anvendelse af den eksisterende lufthavn uden udvidelse kunne medføre en øget trafik på op til 4.000 køretøjer pr. døgn og med udvidelse op til 5.000 køretøjer pr. døgn. En sådan fremtidig øget biltrafik vil ifølge det foreliggende ske på Lufthavnsvej og forventes at fordele sig på Køgevej med mest trafik nord for Lufthavnsvej og resten syd herfor.

Roskilde Amts udkast til miljøgodkendelse angiver, at med en generel fremskrivning af trafikken på den nordlige del af Køgevej med 1,8 % fås på denne strækning en trafik på ca. 19.500 køretøjer i døgnet i 2015. Ved en fuldt udbygget lufthavn skønnes det, at trafikken på den nordlige del af Køgevej bliver øget med ca. 4.000, og dermed kommer op på en årsdøgntrafik på ca. 23.500 køretøjer i døgnet.

 

Det oplyses endvidere i HURs Regionplantillæg med VVM for udvidelse af Roskilde Lufthavn, at prognoserne ikke tyder på, at der kommer en mærkbar trafikvækst på de små veje i Lufthavnens opland. Men nogen af Lufthavnens brugere fra Solrød, Ishøj og Greve Kommuner vil benytte de små veje mellem Lufthavnen og Køge Bugt.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen